×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
کارآفرینی با کشت آلوئه ورا در روستای حسن آباد دامغان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، اکبرحسنی، ساکن روستای حسن‌آباد در شهرستان دامغان اظهار کرد: با دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی کمیته امداد، و سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیون تومانی خود این گلخانه را با تمام تجهیزات راه‌اندازی کرده‌ام.

وی با بیان اینکه این منطقه مستعد کشت گیاهان دارویی زیادی است خاطرنشان کرد: کاشت گیاه دارویی آلوئه ورا سود سالانه بیش از ۳۰ میلیون تومانی برای من به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه درآمد سالانه من با یک کارمند برابری می‌کند اضافه کرد: با دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی از کمیته امداد امیرآباد و سرمایه خودم علاوه برساخت چهار گلخانه یک استخر ذخیره آب برای آبیاری ساختم.

این جوان روستایی، نیاز آبی کم، امکان آبیاری با آب‌شور و سخت، مقاوم در مقابل آفات و عدم نیاز به کود و آفت‌کش‌ها، سازگاری با زمین‌های شور و… را از ویژگی‌های آلوئه‌ورا برشمرد و گفت: داشتن دو محصول هم‌زمان (برگ و پاجوش)، عدم نیاز به تجهیزات و ادوات گران‌ قیمت کشاورزی، امکان ثمر دهی در زمین‌های خارج از رده و غیر حاصلخیز، قابلیت برداشت تا ۲۰ سال قابلیت باردهی در ۴ فصل سال از مزایای این گیاه پرسود است.

وی با اشاره به اینکه بعد از کشت بوته‌های گیاه آلوئه ورا، اولین برداشت محصول یک سال زمان نیاز دارد افزود: پس‌ از آن هر ۶ ماه یک‌بار می‌توان محصول این گیاه که همان برگ‌های حاوی ژل است را برداشت کرد .

این کارآفرین خاطرنشان کرد:علاوه بر فروش یکجا محصولات که سالانه به ۲۵ میلیون تومان می‌رسد، به‌طور میانگین سالانه ۶ میلیون تومان پاجوش‌های این گیاه به سایر گلخانه‌ها و برگ های آن را نیز به عطاری‌ها می‌فروشم.

این جوان حسن‌آبادی تصریح کرد: هر گیاه حداقل ۴ تا ۶ کیلو محصول می‌دهد و قیمت خرید هر کیلو محصول حداقل ۱۵۰۰ تومان است و به‌ این‌ ترتیب اگر متوسط باردهی هر گیاه را پنج کیلوگرم در نظر بگیریم یک مزرعه‌ هزار متری با چهار هزار بوته حدود ٢٠‌هزار کیلوگرم محصول می‌دهد.

این جوان خوش ذوق با اشاره به اینکه در حال حاضر علاوه ‌بر بازار فروش فله آلوئه‌ ورا، این گیاه در تناژ بالا برای بهره‌برداری در کارخانه‌های تولید مواد غذایی مانند نوشیدنی، مربا، کمپوت و خریداری می‌شود خاطرنشان کرد: ژل و پودر ژل آلوئه‌ ورا مصارف بهداشتی دارد و توسط کارخانه‌های تولید لوازم بهداشتی و آرایشی خریداری می‌شود.

وی ادامه داد:در ایران یک واحد تولیدی به‌صورت اختصاصی اقدام به تولید عرق آلوئه ‌ورا کرده است. و همین‌طور یک کارخانه تولید مواد بهداشتی و آرایشی نیز وجود دارد که تمام محصولات خود را با استفاده از عصاره طبیعی این گیاه تولید می‌کند.

روستای حسن‌آباد دامغان از دهستان قهاب رستاق یا قهاب پائین بخش امیرآباد شهرستان دامغان واقع در حاشیه کویر نمک و مسیر جاده دامغان – اصفهان هست.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.