×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنترل آفات و بیماری ها با ترکیبات موجود در گیاهان دارویی و معطر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، استفاده از آفت کش های شیمیایی برای کنترل آفات و بیماری ها منجر به مشکلات متعدد زیست محیطی و بهداشتی شده است. امروزه دیگر استفاده از حشره کش های شناخته شده توصیه نمی شود زیرا به مدت طولانی در محصول باقی می مانند و مشکلات متعدد زیست محیطی را نیز به وجود می آورند. بنابراین امروزه تحقیقات بر این متمرکز شده است که بتوان از آفت کش های طبیعی و غیرمضر برای محیط زیست به جای آفت کش ها و عوامل کنترل بیماری ها که هم اکنون بطور شیمیایی ساخته می شوند، استفاده کرد.

گیاهان دارویی و معطر بدلیل اینکه دارای ترکیبات فعال متعددی بخصوص به فرم اسانس و عصاره هستند که اثرات متنوعی چون: حشره کش، علف کش، قارچ کش، از بین برنده ی جانوران موذی، ضد تغذیه ای، ضد میکروبی، آللوپاتیک، آنتی اکسیدان، دفع کننده حشرات، نماتدکش و تنظیم کننده زیستی دارند، از پتانسیل خوبی برای جایگزینی با مواد شیمیایی که هم اکنون جهت کنترل عوامل بیماری زا و حشرات استفاده می شوند برخوردارند. نیکوتین، روتنون و پیرترین نمونه هایی از حشره کش های بسیار شناخته شده با منشأ گیاهی هستند که هم اکنون استفاده می شوند.

اسانس و یا عصاره گیاهانی چون ریحان، ریحان درختی (ریحان آفریقایی)، گندواش، رزماری، اوکالیپتوس، سیر، جوز هندی، دارچین، گونه ای دارچین، رازیانه، نعناع هندی، ترب کوهی و خردل می توانند بطور موفقیت آمیزی در مقابل آفات مهم انباری غلات مانند S. oryzae، S. zeamais، T. castaneum،C. maculatus ، Callosobruchus chinensis و Stegobium paniceum استفاده شوند.

روغن جوز هندی می تواند برای حفاظت غلات در مقابل T. castaneum و S. zeamais به صورت تماسی،  تزریقی و ضدتغذیه ای به کاربرده شود.

گزارش شده است که اسانس مرزنجوش بستانی، آویشن، ریحان، سیر، پیاز و دارچین اثر ضد میکروبی قوی دارند.

اسانس آنیسون و نعناع فلفلی بر روی چهار گونه از آفات مهم انباری به نام های R. dominica (F.)، T. castaneum (Herbst)، S. oryzae و O. surinamensis اثر سمیت تدخینی شدیدی دارند.

اسانس گیاهان Citrus funebris، کاج، نارنگی، برگاموت و گونه ای اکالیپتوس اثر دفع کنندگی خوبی را در مقابل L.bostrychophila از خود نشان داده اند.

رشد و جوانه زنی اسپورهای سه گونه قارچ آسپرژیلوس (A. niger، A.ochraceus و A. flavus) بطور کامل با استفاده از اسانس آویشن (۶۰۰ میکروگرم بر میلی لیتر) و مرزنجوش بستانی (۴۰۰ میکروگرم بر میلی لیتر) متوقف شده است.

از طرف دیگر مواد اصلی تشکیل دهنده ی اسانس دارچین و میخک که “سینامیک آلدهید” و “اوژنول” نام دارند، از رشد کپک جلوگیری کرده اند.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.