×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
زوفا گیاهی با خاصیت ضد ویروسی و ضدباکتریایی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، یک کارشناس بخش کشاورزی، با بیان این‌که زوفا یک گیاه با خاصیت درمانی و ضدویروس و ضدباکتری است، گفت: این درمان سبز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در درمان و صاف شدن قفسه سینه و از بین رفتن عفونت‌های ریه کارایی داشته و این عفونت‌ها و ترشحات مضر را به بیرون بدن منتقل می‌کند.

دکتر محسن پورسلطان هوجقان،با بیان این‌که تاکنون بیش از ۸۰۰۰ نوع گیاه مختلف در کشور شناسایی شده است، اظهار کرد: با وجود این ظرفیت بالای گیاهی کشور، ما آنچنان که باید از این گیاهان باارزش استفاده نکردیم، در حالی که تجربه تاریخی بشر نشان می‌دهد که هر موقعی که مشکلی برای بشر ایجاد شده و انسان از حل آن عاجز بوده، با پناه بردن به طبیعت، توانسته مشکلات خود را حل کند.

وی با اشاره به گیاه “زوفا” گیاهی از تیره نعناع، گفت: زوفا برای اولین بار در ایران رشد یافته و اکنون تعدادی از گونه‌های این گیاه نیز در آذربایجان شرقی شناسایی شده است. ما می‌توانیم از جنبه‌های مختلفی از این گیاه باارزش استفاده کنیم، مثلا می‌توان از زوفا به عنوان گیاه دارویی در ساخت‌ انواع داروها بهره برد و یا به عنوان گیاه زیبا و زینتی در فضای سبز شهر و یا در محیط خانه نگه داری کرد.

پورسلطان افزود: این گیاه نیاز به آب پایینی دارد و در این راستا به مسئولان شهری نیز توصیه می‌شود که از این گونه گیاهان برای زیباسازی فضای شهر استفاده کنند تا هم بر زیبایی شهر افزوده شود و هم در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

وی با بیان این‌که این گیاه در زمان‌های گذشته برای درمان آسم و بیماری‌های ریوی بیشتر استفاده می‌شد، ادامه داد: از این گیاهان ارزشمند، گونه‌های بسیاری در کشور ما وجود دارد که امیدواریم دانشمندان در شناسایی این گیاهان برای درمان انواع بیماری‌ها و به خصوص درمان بیماری کرونا همت بیشتری داشته باشند.

این کارشناس کشاورزی در خصوص شرایط پرورش گیاه زوفا در محیط خانه، اظهار کرد: زوفا گیاهی نوردوست است و در محیط روشنایی به خوبی رشد می‌کند، در این راستا بهتر است که آن را در محیط بیرون خانه مثلا حیاط یا بالکن نگه داری کرد تا گیاه از هوای آزاد استفاده کند و رشد خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که این گیاه نیاز به آبیاری کمی دارد، گفت: باید زمانی که سطح خاک گیاه کاملا خشک شده باشد، اقدام به آبیاری کرد.

وی در خصوص نحوه تکثیر زوفا از طریق بذر نیز بیان کرد: می‌توان بذر مناسب و آماده این گیاه را از گلخانه‌ها تهیه کرد و یا از طریق خود گیاه، بذر را به دست آورد؛ در این راستا باید یک شاخه گل خشک را از باقی گل‌های این گیاه جدا کرد و سپس مدتی آن را در محیط سایه قرار داد تا کاملا خشک شود، وقتی سنبله‌ها خشک شدند با تکان‌های آرام می‌توان بذرهای سیاه رنگ گیاه را مشاهده کرد که از گیاه جدا می‌شوند.

پورسلطان افزود: پس از تهیه بذرها، اجازه می‌دهیم تا مدتی در محیط سایه خشک شوند، و بعد در محیطی که رطوبت کم و هوای سردی دارد، نگه داری می‌کنیم.

وی در خصوص نحوه کاشت این بذرها، اظهار کرد: پیش از شروع به کاشت، به مدت دو ساعت بذرها را در آب خیس می‌کنیم و سپس در ظروف مخصوص کشت، پس از ضدعفونی مخلوطی از خاکبرگ و ماسه ریخته می‌شود، سپس شیارهایی به عمق نیم سانتی متر ایجاد می‌کنیم و بذرها را در شیارها قرار می‌دهیم، روی بذرها را با خاک می‌پوشانیم و با آب پاش آبیاری می‌کنیم تا به این ترتیب کاشت بذر پایان یابد.

وی ادامه داد: بعد از مدتی جوانه‌های زوفا ظاهر می‌شوند که پس از مشاهده شش الی هفت جفت برگ هر جوانه‌ را به گلدان و یا باغچه انتقال می‌دهیم؛ بذرهای زوفا در ابتدای کاشت، رشد ضعیفی خواهند داشت اما بعد از جوانه زنی و انتقال به گلدان و باغچه، میزان رشد ارتقا می‌یابد و معمولا در عرض دو ماه می‌توان شاخه‌های گل بنفش رنگ را مشاهده کرد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.