×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افتیمون  با خاصیت ضد سودایی قوی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا؛ آفتیمون گیاهی است از  تیره پیچک صحرایی، علفی و یک ساله که در بهار و در مزارع به صورت انگل بر روی گیاهان سبز می‌روید. از نظر ظاهری، نباتی و سرخ رنگ بوده و از بهار تا تابستان باقی می‌ماند. به خاطر سِس (انگل)، بر روی گیاهی پیچانده می‌شود و برگ‌هایی بسیار ریز و مانند خردل دارای تخم‌های ریزی می‌باشد.رنگ تخم افتیمون سرخ مایل به زرد بوده و ریشه اقتیمون مانند زردک بوده و تا مدت‌ها در زمین باقی می‌ماند.

این گیاه طبیعت گرم و خشک دارد و از ساقه دانه و همه اندام گیاه استفاده می‌شود؛ مصرف دم کرده آن صفرا آور و ملین است. آفتیمون ضد نفخ است برای دم کرده آن برای تسکین درد مفاصل و پیشگیری از سرطان مفید و موثر است، در بیماری مالیخولیا نیز موثر بوده و اضطراب را برطرف می‌کند.

افرادیکه به کابوس مبتلا می شوند با خوردن آفتیمون این حالت از آنان زایل میگردد اینگونه افراد بهتر است آفتیمون را با مقداری گل قند مصرف نمایند.در استعمال خارجی برای ناراحتی‌های پوستی و رفع خارش پوست کاربرد دارد و دمنوش آن خاصیت آرام بخش دارد و برای تسکین سر درد رفع بی‌حسی و درمان وسواس از آن استفاده می‌شود.

میزان مصرف این گیاه باید روزی سه نوبت ۲ تا ۴ گرم را به صورت دم کرده مصرف شود و نکات احتیاطی اینکه مصرف بیش از حد آن موجب افسردگی می‌شود همچنین در مواقع استفاده از داروهای عصبی و دسر نباید از این گیاه مصرف شود.هنگام مصرف نباید آنرا نرم کوبید و یا زیاد جوشاند بلکه باید با شعله غیر مستقیم و خیلی آهسته و طولانی مدت دم بکنید. مصرف زیاد آن برای گرم مزاجان مضر هست.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.