×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کنترل آلزایمر با عصاره گیاه دارویی بادرنجبویه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر شمسعلی رضازاده داروساز و متخصص شیمی دارویی و عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: آلزایمر هزینه‌ های مالی و اجتماعی زیادی با خود به همراه دارد و شاخص اصلی این بیماری، عدم توانایی انجام وظایف روزانه، اختلال حواس و قدرت تشخیص فرد مبتلا است.

دکتر رضازاده درخصوص علائم این بیماری عنوان کرد در بیمار مبتلا به آلزایمر، غیر از موضوع فراموشی امور روزمره، تحریک پذیری غیر عادی و مشکل کم خوابی و بی خوابی هم اتفاق می‌افتد که در صورت عدم کنترل بیماری آلزایمر، پیشروی آن منجر به اختلال در جریان فیزیولوژیک بدن فرد مبتلا شده و نهایتا منجر به جنون و در شرایط خیلی پیشرفته موجب مرگ بیمار می شود.

وی افزود: ملیس یا بادرنجبویه گیاه دارویی است که به عنوان آرام بخش، ضد اسپاسم، ضد باکتری و ضدویروس مطرح می باشد و در درمان اختلالات گوارشی با منشا عصبی و اضطراب موثر اسـت.

دکتر رضازاده خاطرنشان کرد: در مطالعه‌ای، عـصاره هیـدروالکلی گیاه بادرنجبویه دارای اثر آرامبخش و فعالیـت ضد درد محیطی بوده و باعث تحریک و تقویت خواب شـده اسـت.

وی دیگر اثرات درمانی گیاه ملیس را برشمرد و گفت: با تاثیر بــر روی عضلات از اسپاســم آنهــا جلوگیری نموده و به این ترتیـب بـا کـاهش درد عـضلانی میتواند در کاهش دردهای قاعدگی مفید واقع شود.

دکتر رضازاده به مطالعه بالینی انجام شده توسط تیم محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بر روی ۴۲ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط که در سنین بین ۶۵-۸۰ سال بودند و میزان فعالیت های شناختی بالاتر از ۱۲ و میزان ابتلا به آلزایمر کمتر از ۲ داشته اند، عصاره گیاه بادرنجبویه تجویز و به دسته ای دیگر دارونما داده شد، اشاره کرد و گفت: شاخص های فراموشی، فعالیت های شناختی و عوارض جانبی مورد پایش قرار گرفتند و پس از چهار ماه از انجام مطالعه نتیجه به شکل قابل توجه و معنا داری نشان داد در افرادی که از عصاره بادرنجبویه استفاده کرده اند نسبت به افرادی که دارونما مصرف نموده اند میزان آلزایمر خفیف تا متوسط به خوبی کنترل شده است و همچنین عارضه اضطراب و تحریک پذیری به شکل محسوسی نسبت به دسته دوم که دارونما مصرف نموده اند، کاهش داشته است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.