×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تأثیرات گیاه دارویی اسفرزه بر بیماری دیابت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی، دکتر حسن فلاح حسینی، با اشاره به اینکه دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده و با توجه به آنکه اکثر بیماران دیابتی مبتلا به یبوست هستند، گفت پسیلیوم دارای فیبرهای محلول در آب و ۱۰ الی ۳۰ درصد موسیلاژ با خواص ملینی است.

این محقق حوزه دیابت اظهار کرد: به نظر می رسد که اثر ضد دیابتی  گیاه اسفرزه ناشی از مهار جذب گلوکز در روده است و مطالعات بالینی انجام شده مصرف روزانه پوست دانه گیاه خشک شده اسفرزه به میزان ۵ تا ۸ گرم در روز همراه با دو لیوان آب تاثیر زیادی در کاهش سطح گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله در بیماران مبتلا به دیابت را نشان داده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی افزود: یک متاآنالیز که پس از تصمیم FDA منتشر شد گزارش داد که پوسته اسفرزه قبل از وعده غذایی، بهبود قند خون ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) را بهبود می بخشد، اما اثر بیشتر آن در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ دیده می شود.

وی گفت: همچنین محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در یک مطالعه به مدت دو ماه روی بیماران دیابتی، دریافتند که ۵ گرم اسفرزه به صورت روزانه موجب بهبود بیماری دیابت شامل کاهش سطح لیپیدها، قند خون و هموگلوبین گلیکوزیله می شود.

دکتر فلاح حسینی مقدار مصرف این گیاه را در بیماران دیابتی ۵ گرم پوسته اسفرزه در روز به صورت خوراکی قبل از غذا همراه با مقدار کافی آب یا مایعات توصیه و در خصوص تداخل با دارو و گیاه عنوان کرد: پوسته اسفرزه اگر با دارو همزمان مصرف شود میتواند مطلوب و یا نامطلوب باشد به همین دلیل به منظور کاهش خطر انسداد روده، اسفرزه باید همراه با مقدار کافی آب یا مایعات مصرف شود.

وی درخصوص مصرف اسفرزه در دوران حاملگی و شیردهی بیان کرد: بر اساس مطالعات، مصرف پودر پسیلیوم در طول سه ماهه سوم بارداری می تواند به طور قابل توجهی از یبوست، شقاق مقعد و هموروئید جلوگیری کند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.