×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید مکمل غذایی نسترن کوهی با هدف کاربرد در بیماری‌ های ضدالتهابی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر حامد صابریان، با بیان این مطلب افزود: امروزه تمایل  مصرف کنندگان مواد غذایی نسبت به مصرف غذاها و داروهایی که عاری از مواد شیمیایی هستند و در آن‌ها مواد طبیعی به کار رفته است، رو به افزایش است.

وی تصریح کرد: نسترن کوهی یکی از گیاهان دارویی ارزشمند بومی ایران است و به طور گسترده‌ ای در اروپا، آسیا، خاورمیانه و آمریکای شمالی پخش شده است. این گیاه در بخش‌ های وسیعی از ایران در شمال، شمال غرب، غرب، جنوب غرب، مرکز و شمال شرق ایران نیز پراکنش گسترده دارد.

صابریان با بیان اینکه «نسترن کوهی منبع مناسبی از ویتامین C، پلی فنول‌ها و فلاونوئیدها، تری ترپنوئیدها، لیکوپن و ترکیب ضد التهاب GOPO (نوعی گالاکتولیپید) است»، اظهار کرد: از میوه نسترن کوهی در بسیاری از دارونامه‌ ها به عنوان دارو یاد شده است و برای درمان اختلالات آرتروز، روماتیسم، نقرس، سیاتیک، سرماخوردگی و بیماری‌ های عفونی ازجمله آنفلوآنزا، پیشگیری از التهاب مخاط معده و زخم معده مناسب شناخته شده است.

وی بیان کرد: نتایج تحقیقات مختلف، تاثیر جنس‌های Rosa بر انواع مختلف آرتروز (شامل آرتروز روماتوئیدی و استئوآرتریت) را طی آزمون‌ های کلینیکی نشان داده است؛ براساس تحقیقات متعدد، پودر و عصاره نسترن کوهی حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی مفید به عنوان ضد آرتروز هستند.

این عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: برای تاثیرگذاری این گیاه بر سلامتی و ایجاد اثرات ضد التهابی، دوز زیادی از این گیاه باید مصرف شود که به خاطر طعم و بافت گیاه، برای بیمار مشکل است. بنابراین کاهش دوز مصرفی نسترن کوهی به نحوی که دارای اثرات ضد ‏التهابی باشد، حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: لذا هدف اصلی این تحقیق، تولید کنسانتره نسترن کوهی جهت افزایش میزان مواد موثره ‏‏(فلاونوئیدها، فنول‌ها، کاروتنوئیدها، ترپنوئیدهایی ازقبیل Ursolic acid، Oleanolic acid و Betulinic acid) در واحد کپسول جهت ارتقاء سطح سلامتی -مخصوصا افزایش مقاومت ‏بدن در برابر سرماخوردگی و بهبود بیماری‌های التهابی (ازقبیل آرتروز) بود. عصاره بهینه شده با دو روش خشک کن پاششی و خشک کن انجمادی خشک شد و پودر حاصل به همراه ویتامین ‏C‏ (به میزان ۸۰ میلی گرم) در کپسول‌های ۵۰۰ میلی گرمی پر شد.

صابریان خاطر نشان کرد: نتایج حاکی از آن بود که پودر عصاره نسترن حاصل، حاوی مقدار قابل توجهی ترپنوئیک اسید (۸ %) و مقادیر قابل توجهی ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی بود که ‌واند اثرات ضد التهابی موثری را به دنبال داشته باشد. اگرچه مقالات و ثبت اختراعات متعددی، اثرات ضد التهابی نسترن کوهی را به ترکیبات فنولی، فلاونوئیدی و تری ترپنوئیدها نسبت داده‌اند، اما آزمون‌های کلینیکی برای تایید اثرگذاری این کپسول‌ها ضرورت دارد.

وی تصریح کرد :تحقیقات کلینیکی صورت گرفته در کشورهای مختلف، حاکی از تاثیرگذاری این مکمل غذایی بر افزایش مقاومت به سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی نیز موثر است و می‌تواند در این شرایط کرونایی، به عنوان مکمل غذایی مطلوب و موثری نیز مطرح شود. در حال حاضر کپسول‌ های نسترن کوهی با نام تجاری ROSENOID® و ROSENOID Complex ® و پودر نسترن کوهی با نام تجاری Hyben Vital (در کشور دانمارک) عرضه شده است که شامل ترکیبات فعال نسترن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های التهابی است.

وی بیان کرد: شرکت انگلیسی Natures Best نیز کپسول‌های ۵۰۰ میلی گرمی حاوی عصاره استخراجی از ۱۰ گرم نسترن کوهی را تولید می‌کند که حاوی ۲۵۰ میلی گرم ویتامین C است، بنابراین باتوجه به منابع بومی مستعد ایران و دانش فنی حاصل شده، امکان تولید چنین محصولات با ارزش افزوده‌ای در پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی موجود است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.