×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاه ارزشمند کینوا در اراضی کشاورزی شهرستان سلطانیه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، چند سالی است که موضوع کم‌ آبی به یکی از چالش‌های بزرگ در کشور تبدیل شده، موضوعی که همه بخش‌ های کشور از صنعت گرفته تا کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است. بی‌شک یکی از بخش‌هایی که بیشترین میزان مصرف آب در کشورمان را به خود اختصاص داده، کشاورزی است. حوزه‌ای که درست مدیریت نشدن منابع آبی در آن زنگ خطر کمبود آب و خشکسالی را در کشور به صدا درآورده است.

مصرف بالای آب در این حوزه طی سال‌های اخیر به یکی از دغدغه های اصلی برنامه‌ ریزان تبدیل شده است؛ به‌ گونه‌ای که برنامه‌ ریزی‌های متعددی برای مدیریت درست منابع آبی در بخش کشاورزی انجام شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اعطای تسهیلات بلاعوض برای تجهیز اراضی کشاورزی به روش‌های نوین آبیاری و ساماندهی و مسلوب‌ المنفعه کردن چاه‌های آب غیرمجاز اشاره کرد. شیوه کشاورزی در بسیاری از نقاط کشور و در بسیاری از مراحل از کاشت گرفته تا آبیاری و برداشت به روش سنتی است که این امر نیز به نوبه خود نقش تاثیرگذاری در افزایش مصرف آب دارد.

یکی از گام‌هایی که طی سال‌های اخیر برای مدیریت صحیح منابع آبی در کشور مورد توجه جدی برنامه‌ریزان قرار گرفته، تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت کاشت محصولات با نیاز آبی کم و سود دهی بالا است. هر چند در برخی از مواقع شاهد مقاومت برخی از کشاورزان هستیم اما کشاورزانی هم وجود دارند که با مطالعه وارد این گود شده و علاوه بر کاهش میزان مصرف آب و افزایش ارزش‌ افزوده ارزآوری را برای کشور به ارمغان‌ می‌آورند.

یکی از محصولاتی که در شهرستان سلطانیه مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و داری مصرف آبی کم است، گیاه کینوا  است. کینوا یا خاویار گیاهی، دانه‌های خوراکی تازه وارد به بازار ایران است که شکل گیاهی آن همانند اسفناج و روش پخت آن نیز همانند غلات است که بنا به گفته کارشناس زراعت جهادکشاورزی سلطانیه، امسال کشاورزان این منطقه ۱.۵ هکتار کینوا کشت کرده‌اند و از کشت خود راضی هستند.

پروتئین بالا، فیبر بالا، کنترل قند خون، کمک به لاغری و کاهش وزن از جمله خصوصیت‌های کینواست که این گیاه را به عنوان محصولی با ارزش در بازار مطرح کرده است. کینوا نسبت به محصولات مشابه نیاز به یک پنجم آبیاری دارد و دانه‌های خوراکی آن خاصیت شویندگی طبیعی دارد. همچنین این گیاه از معدود گیاهان خوراکی است که همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن را دارد.

 

  1. علیرضا

    با عرض سلام خدمت شما
    سایت خوبی دارید و شامل مقالاتی متنوعی در زمینه گیاهان دارویی است اما معرفی یک گیاه دارویی باید همراه با عکسهایی مشخص از آن گیاه باشد که متاسفانه در سایت شما رعایت نمی شود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.