×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
طبقه بندی برداشت مکانیزه بر اساس نوع اندام گیاهی

برداشت مکانیزه برای گیاهان زراعی متداول است. تکنولوژی زراعی، زنجیره ی تولید و حتی ارقام مورد استفاده باید با امکانات و نیازهای برداشت مکانیزه تنظیم شوند. گاهی اوقات محصول حاصل از برداشت مکانیزه در مقایسه با برداشت دستی دارای کیفیت کمتری است اما معمولاً یکنواخت بوده و به نیروی کارگری کمتری در مراحل برداشت و فرآوری پس از برداشت نیاز دارد.

طیف گسترده ای از دستگاه ها جهت برداشت استفاده می شوند. نوع دستگاه و روش کار در مزارع کوچک با مزارع بزرگ متفاوت است. مشابه این حالت در بین کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته وجود دارد. بطورکلی این ایده وجود دارد که دستگاه های برداشت جهت گیاهان زراعی طراحی شوند و یا برخی از قسمت های دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرند. البته نمونه هایی از دستگاه های اختصاصی طراحی شده برای برخی از محصولات وجود دارد.

یکی از مهمترین طبقه بندی های برداشت مکانیزه بر اساس نوع اندام گیاهی است که باید برداشت شود. تقریباً این طبقه بندی شامل موارد زیر است:

۱- برداشت ریشه ها و پیازها

۲- برداشت اندام رویشی، برگ ها و ساقه ها

۳- برداشت گل ها یا بخش هایی از گل

۴- برداشت میوه ها و دانه ها

۵- انواع خاصی از برداشت

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.