×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌اندازی پایگاه داده‌های علمی گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پایگاه داده‌ های علمی گیاهان دارویی برای دسترسی بیشتر محققان، دانشمندان و پژوهشگران حوزه گیاهان دارویی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شده است.

در حال حاضر بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی در کشور وجود دارد که حداقل ۱۷۰۰ گیاه به عنوان گونه دارای خاصیت دارویی تشخیص داده شده‌اند. برای تقویت رویکرد علمی در حوزه گیاهان دارویی و طب ایرانی، یک پایگاه داده‌های علمی در حوزه گیاهان دارویی راه‌‎اندازی شده است. این پایگاه علمی برای محققین و پژوهشگران امکان جستجو از زوایایی مختلف را فراهم می‌کند.

محققان می‌توانند در این پایگاه بر اساس اسم، نوع و ویژگی‌های فیزیکی گیاه دارویی جستجو کنند. همچنین بر اساس توزیع جغرافیایی گیاه دارویی نیز امکان جستجو فراهم شده است. در «پایگاه داده ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی مواد موثره موجود در گیاهان دارویی زیست بوم ایران» مقالات معتبر علمی مربوط به هر گونه گیاهی و مواد موثره درون آن و تحقیقات انجام گرفته حول محور این گیاه دارویی وجود دارد.

با راه اندازی فاز دوم این پایگاه داده، اطلاعات ۱۰۰ گیاه دارویی در پایگاه مرجع علمی بارگذاری می‌شود. ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جهت‌دهی به تحقیقات علمی، گیاهان دارویی دارای ارزش افزوده اقتصادی بالاتر را در اولویت قرار داده است و مقالات علمی مرتبط با این گیاهان در حجم گسترده‌تری در دسترس پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

برای غنای علمی بیشتر این پایگاه داده، کمیته‌ای علمی متشکل از گیاه شناسان تراز اول کشوری، محققان و شیمیدان‌ها، از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتخاب می‌شود تا بر کار این پایگاه داده نظارت کنند. همچنین قرار است تا کمیسیونی بر معادل‌سازی فارسی نام‌های گیاهان دارویی ایرانی نظارت کند.

 

  1. ذشا

    سلام
    متاسفانه همه چیزو توضیح دادین جز اسم سایت پایگاه داده‌ های علمی گیاهان دارویی رو

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.