×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خواص زیستی اسانس ها

اسانس ها به دلایل متعدد به عنوان مواد ضد میکروبی و آنتی اکسیدان در مواد غذایی به کار می روند. محافظت از محصول زراعی در مقابل بیماری ها و آفات توسط اسانس ها بسیار جالب می باشند. زیرا در محیط زیست انباشته نشده و باعث آلودگی نمی گردند و گستره فعالیتشان وسیع می باشد؛ درنتیجه خطر ایجاد و توسعه نژادهای مقاوم میکروبی را کاهش می دهند. اثر ضد میکروبی اسانس ها در مطالعات وسیعی که روی ارگانیزم های مختلف انجام شده به اثبات رسیده است. برای مثال یکی از خواص گزارش شده برای اسانس Artemisia afra ، توانایی آن برای درمان آلودگی های سیستم تنفسی است که توسط باکتری Klebisella pneumonia ایجاد شده باشد.

سمیت کم اسانس ها برای پستانداران و دوام ناچیزشان، باعث گردیده که این ترکیبات به عنوان کاندیداهای مناسبی جهت حمایت و حفاظت از فرآورده های غذایی علیه آفات انباری به شمار آیند.

سال های سال است که به منظور جلوگیری از تخریب مواد غذایی که به دلیل اکسیداسیون چربی های غیراشباع و سایر عوامل روی می دهد، آنتی اکسیدان ها را به فرآورده های غذایی می افزایند. این واقعیت که اسانس های فنولی، عمدتاً دارای طعم قابل قبول بوده و خاصیت ضد میکروبی قوی تری نسبت به اسانس های غیرفنولی دارند، باعث شده که استفاده از آنها به عنوان آنتی اکسیدان رونق یابد.

 

منبع:

بقالیان، کامبیز.، نقدی بادی، حسنعلی. ۱۳۷۹. گیاهان اسانس دار. نشر اندرز، «شرکت تعاونی اندیشه نگار پویا». ۲۳۷ ص.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.