×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خشک کردن گیاهان دارویی گیلان از روش سنتی به روش صنعتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، قاسم جواد زاده با بیان اینکه گیلان از استان‌های مهم تولیدکننده گیاهان دارویی است، گفت: با وجود مزیت های فراوان تولید این گیاهان، برداشت، خشک‌کردن، فرآوری و فروش این محصول در گیلان، به روش سنتی اگر خوب و درست خشک شود، مشکلی ندارد اما اگر رطوبت آن گرفته نشود، محصول به دست آمده با چالش‌هایی همراه است و ممکن است به کپک‌ها و قارچ ها از جمله آفلاتوکسین آلوده شود.

وی افزود: گیاهان دارویی که به صورت انبوه و در مکان‌های رو باز و زیر نور آفتاب خشک می‌شود به صورت صنعتی خشک شوند، در فرآوری اصلی، راندمان و کیفیت محصول نهایی را افزایش می‌دهد.

جواد زاده ادامه داد: گیاهان دارویی گیلان در حال حاضر مشتریان خوبی دارد و کیفیت خوب این تولیدات موجب خواهد شد که بازارهای جدیدی نیز کسب شود.

مدیر صنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فرآوری هر محصول می‌تواند ارزش ریالی را به طور میانگین تا۱۰برابر افزایش دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۰ واحد صنایع بسته‌بندی و فرآوری انواع گیاهان دارویی در گیلان وجود دارد.

وی ظرفیت این ۱۰ واحد صنایع بسته بندی گیاهان دارویی را حدود ۳۵۰۰ اعلام کرد و افزود: ۸ واحد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی بزرگ هم با ظرفیت ۵۸۰۰ در دست ساخت است که ۶۰ درصد پیشرفت دارد و در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تاکید بر ایجاد زنجیره تولید برای پیوند بین محصول خام و صنایع فرآوری راهگشا است، گفت: ایجاد زنجیره تولید گیاهان دارویی دست واسطه ها را کوتاه می کند و از طریق مراکز جمع آوری و فروش، حلقه واسطی بین باغدار، کارخانه ‌دار و بازار ایجاد خواهد کرد که با یکدیگر در ارتباط و مکمل هم خواهند بود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.