×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ممنوعیت برداشت راهی برای جلوگیری از انقراض گیاهان دارویی مراتع

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، بهزاد شاهمرادی اظهار کرد: با توجه به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و نقش آن در تقویت و حفظ منابع پایه اعم از آب و خاک و نیز به علت حفظ سلامتی مردم با توجه به شیوع و سرایت کروناویروس برداشت گیاهان دارویی در مراتع و عرصه منابع طبیعی شهرستان ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

وی با اشاره به وجود گونه های مختلف گیاهان دارویی و خوراکی خودرو در عرصه منابع طبیعی این شهرستان افزود: این شهرستان با وسعت ۱۱۹۵ کیلومترمربع دارای ۵۹ هزار هکتار اراضی ملی بوده که از این میزان ۵۳ هزار و ۸۱۹ هکتار به صورت مرتع است.

شاهمرادی با بیان اینکه گیاهان خوراکی و دارویی در عرصه منابع طبیعی این شهرستان به صورت دو گونه غالب در دشت و کوهستان می رویند، گفت: گون (کتیرا)، چوبک، گراس یکساله، بومادران، کنگر، فرفیون، چقچقه، یونجه وحشی، آویشن، آزربه، گلرنگ، گل گندم، چای کوهی، جارو، تیقال، ورک، موسیر و کیوار از جمله گیاهان خودرو گیاهی و خوراکی در کوهستان و چمن، مرغ، خارشتر، شیرین بیان، گل گندم و گراس یکساله از جمله گیاهان خودرو در دشت اسدآباد در عرصه منابع طبیعی شهرستان به شمار می روند.

وی یادآور شد: این منطقه با توجه به شرایط خاص از تیپ های متفاوت گونه های گیاهی برخوردار است که گونه هایی نظیر گیاهان علفی همچون بیدگیاه، شبدر درختی، گل لاله، شقایق، پونه وحشی، توتیا، شیر تیزه، شنگ، نخود درختی، پیاز کوهی، درمنه، زنبق، لاله کوهی و لاله سرنگون، گل ختمی، گزنه، گل گاو زبان و بومادران، ریواس و پنیرک از دیگر گونه های علفی و دارویی و صنعتی مهم مراتع این شهرستان به شمار می رود.

شاهمرادی اضافه کرد: برخی از گونه های گیاهی از جمله موسیر مراتع و لاله واژگون کمیاب بوده و برداشت این نوع از گونه ها موجب در حال منقرض شدن این نوع گونه خواهد بود که ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی مراتع نقش مؤثری در جلوگیری از انقراض این نوع از گیاهان خواهد داشت.

وی دامنه کوه کرکس، سیردره، گاهگدارو پیفانج را بیشترین محل رویش لاله های واژگون در شهرستان اسدآباد برشمرد و تصریح کرد: گفته می شود با توجه به کمیاب بودن این نوع از گونه گیاهی، سودجویان پیازچه لاله واژگون را به کشورهای مرزی صادر می کنند که ممنوعیت برداشت گیاهان به طور قطع موجب محدودیت این اقدام سودجویان می شود که خوشبختانه تاکنون در این رابطه هیچ موردی در شهرستان نداشته ایم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان اسدآباد در پایان خاطرنشان کرد: امسال با توجه به ممنوعیت برداشت گیاهان دارویی از مراتع تنها دو مورد برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی از مراتع داشته ایم که اخطارهای لازم به این افراد داده شد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.