×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای طرح توسعه زنجیره ارزشی گیاهان دارویی در ۱۲ هکتار از اراضی دریاچه ارومیه

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، فرهاد سرخوش با اشاره به اجرای طرح افزود: این طرح از سال ۹۶ به صورت پایلوت از محل اعتبارات فرهنگی _ اجتماعی احیای دریاچه ارومیه توسط استانداری در شهرستان های سلماس، نقده، پایاب حسنلو، مهاباد، اشنویه و تکاب در قالب پایلوت آموزشی _ ترویجی در ۱۲ هکتار با هدف توسعه زنجیره های ارزشی گیاهان کم آب بر چندساله اجرا شده است.

وی هدف از اجرای این پایلوت آموزشی _ترویجی را شناساندن مزیت های کشت گیاهان دارویی به کشاورزان عنوان کرد و گفت: اجرای طرح مذکور در شهرستان های حوضه آبریز ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم کشاورزان از زمان کاشت تا مرحله فراوری و بازار را به دنبال داشته به طوری که ۵۲ نفر از پایاب حسنلو متقاضی کشت در زمین های خود به طور متوسط در زمین هایی به وسعت ۱۰ هکتار شدند که نشان از موفقیت اجرای طرح است.

سرخوش با اشاره به کشت گیاهان دارویی و کم آب بر در این طرح افزود: گیاهانی همچون زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، آویشن باغی، رزماری، سیاه دانه و مریم گلی کشت می شود.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان با اشاره به اهمیت توجه به معیشت کشاورزان به واسطه سوداوری محصول کشت شده و عرضه به بازار افزود: هدف از اجرای طرح معرفی گونه هایی است که علاوه بر حفظ خاک و منابع آبی و هدایت به سمت دریاچه ارومیه، معیشت کشاورز نیز دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: همچنین امسال جهاد کشاورزی استان از محل اعتبارات دریاچه ارومیه جهت کشت توسعه گیاهان دارویی با هدف حداکثر ۱۰۰ هکتار متعهد شده است.

سرخوش با اشاره به توانمندسازی و توان افزایی بهره برداران از طریق برگزاری دوره های آموزش ترویجی در شهرستان های حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: طی سال گذشته ۲۰۰۰ نفر در دوره های توان افزایی مختص توسعه زنجیره ارزشی گیاهان کم آب بر شرکت کردند.

وی با اشاره به نقش تاثیرگذار این طرح با همکاری تمامی دستگاههای مرتبط در قالب ستاد استانی زنجیره ارزشی گیاهان دارویی در بلندمدت ادامه داد: ستاد احیای دریاچه ارومیه بر این باور است که با ایجاد و توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی و همچنین محصولات کشاورزی کم آب بر می توان کمک شایانی به رونق اقتصاد استان و حوضه آبریز و نیز احیای دریاچه ارومیه انجام داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.