×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رونق فعالیت شرکت‌های فناور در حوزه پرورش زالوی طبی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی در بیانیه‌های ترویجی خود، حوزه شیلات و آبزیان را یکی از حوزه‌های دارای ظرفیت قابل توجه اقتصادی معرفی می‌کند و شرکت‌های دانش بنیان، فناور و خلاق را ترغیب کرده است که استفاده از فناوری در این حوزه را مورد توجه قرار دهند.

محمدحسن عصاره دبیر این ستاد در این‌باره اظهار کرد: بر خلاف بسیاری دیگر از روش‌های این حوزه از درمان، با توجه به تماس مستقیم این موجود (زالو) با خون انسان، باید تولید و تکثیر و  روش های درمانی  مرتبط با آن منطق با اصول بهداشتی و استانداردهای پذیرفته شده بین المللی باشد.

پیرو مصوبه یکصدونهمین جلسه  ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی مبنی بر تشکیل کمیته ملی زالوی طبی با همکاری نمایندگان دفترطب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان شیلات ایران، سازمان دامپزشکی، سازمان حفاظت از محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، این کمیته در سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

تشکیل کمیته ملی زالوی طبی از جمله اقداماتی است که با هدف سامان بخشیدن به وضعیت این گونه ارزشمند، اصلاح و تصویب دستورالعمل های مرتبط با زالوی طبی و ترویج تجاری‌سازی و ورود شرکت‌های فناور و دانش بنیان به این حوزه صورت گرفته است.

معصومه ملک  استاد دانشگاه و دبیر این کمیته و مجری طرح تحقیقاتی رهاسازی زالوهای تکثیر شده در مناطق حفاظت شده در تشریع فعالیت‌هایی صورت گرفته در این زمینه، اظهار کرد: استفاده گسترده از روش‌های درمانی مرتبط با زالو در کشور ما از داوران و اعصار گذشته رایج بوده است، ولی جمع آوری غیر اصولی زالوهای طبی از طبیعت در کشور ما، این گونه را تا مرز انقراض پیش برد. فعالیت طیف وسیعی از افراد در این زمینه و وجود نگرانی‌های مشخص بهداشتی و زیست محیطی، لزوم سامان بخشی و ترویج تکثیر و پرورش زالوی سالم را ضروری می‌سازد.

ملک، استفاده از زالوهای جمع آوری شده از طبیعت، تغذیه زالو از خون‌های ناسالم و واردات زالوی غیر بهداشتی را از جمله آسیب‌های این حوزه بر شمرد و بیان کرد: در سال ۱۳۹۴ طرح تولید زالوی طبی و رها سازی این گونه در عرصه‌های طبیعی به کمک ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی ارائه شد. با حمایت این ستاد، مطالعات ژنتیکی و جامع در این زمینه انجام گرفت و زالوها در شرایط استاندارد و بهداشتی جهت رها سازی تولید شدند.

طرح ملی زالوی طبی

دبیر طرح ملی زالوی طبی  ضمن تشریح برخی مشکلات اجرای طرح، افزود: بر این اساس چهار استخر بزرگ در مزرعه پژوهشی پردیس علوم دانشگاه تهران واقع در محمدشهر ایجاد شد و با رهاسازی نمونه‌های پرورش یافته در این محل زیستگاه حفاظت شده زالوی طبی ایجاد شد. در حال حاضر قیمت این گونه در برخی مراکز درمانی اروپا نزدیک به ۱۰ یورو است و از توجیه مالی بسیار خوبی برخوردار است. امیدوار هستیم با توجه بیشتر زیست بوم دانش بنیان و خلاق کشور و حمایت‌های معانت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شاهد حضور شرکت‌های خلاق، فناور و دانش بنیان بیشتری در این حوزه باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.