×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راهی جدید برای نجات زندگی گیاهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دانشمندان آمریکایی رویکرد جدیدی را برای کمک به پیشرفت درک بنیادی زیست شناسی گیاه و تسریع در مهندسی گیاه ارائه کرده‌اند. آنها روشی را برای ارسال مواد به بدنه گیاهان آسیب دیده و نجات زندگی آنها ارائه داده‌اند.

در این مطالعه آنها از مجموعه‌ای از میکروسوزن‌ها به نام “فیتواینجکتور” (phytoinjectors) استفاده کردند. این فیتواینجکتورها از یک ماده زیستی مبتنی بر ابریشم ساخته شده که قادر است مواد مغذی ، دارو یا سایر مولکول ها را به قسمت های خاصی از بافت گیاه منتقل کند.

این فیتواینجکتور را می‌توان به ریشه‌ها، ساقه‌ها، برگ‌ها و  یا به آوند یا بافت آبکش گیاه تزریق کرد.

بافت آبکش ( Phloem) به بافت زنده‌ای در گیاهان آوندی که مواد غذایی آلی را (به ویژه شکری به نام سوکروز) به همه نقاطی که گیاه آن را لازم دارد می‌رساند گفته می‌شود.

این امر به محققان اجازه می دهد مواد دفع آفات را به گیاهان تزریق کنند. استفاده از سوزن‌های بزرگ روشی بسیار تهاجمی است و منجر به آسیب رساندن به گیاه می‌شود. آنها برای پیدا کردن یک جایگزین از میکروسوزن‌ها و روش فیتواینجکتور استفاده کردند.

برای آزمایشات، دانشمندان از گیاهان گوجه فرنگی و توتون استفاده کردند. آنها با استفاده از روش مذکور، مواد را به بافت بدن آنها تزریق کردند. در این حالت، مولکول‌های فلورسنت در گیاه حرکت می کردند و از ریشه به برگ می‌رفتند.

آنها همچنین این مواد را به ارگانیسمی بنام آگروباکتریوم تزریق کردند تا DNA گیاه را تغییر دهند.

آگروباکتریوم نوعی باکتری گرم منفی است که توسط H. J. Conn شناسایی شد. این باکتری با استفاده از انتقال افقی ژن در گیاهان تومور ایجاد می‌کند. آگروباکتریوم تومفاسینس (Agrobacteriu tumefaciens) گونه ای از این جنس است که مورد مطالعه بیشتری قرار گرفته‌است. آگروباکتریوم به دلیل توانایی اش در انتقال DNA بین خود و گیاهان به یک ابزار مهم در مهندسی ژنتیک تبدیل شده‌است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.