×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرضا وارسته، عضو مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و محقق این طرح اظهار کرد: گرده گیاه Chenopodium album یا سلمه یکی از منابع عمده آلرژی تنفسی به گرده در مناطق بیابانی و نیمه بیابانی به شمار می‌رود.

دکتر عبدالرضا وارسته با اشاره به اینکه در استان خراسان رضوی شیوع آلرژی به گیاه سلمه در میان افرادی که آلرژی تنفسی دارند بالغ بر ۶۳ درصد است، خاطرنشان کرد : تاکنون از این گیاه سه نوع آلرژن با نام‌های Che a2 – Che a1 و che a3 توسط محققین مختلف شناسایی و گزارش شده است.

استاد دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: یکی از راهکارهای درمانی آلرژی، استفاده از هیپو آلرژن‌هاست و هیپو آلرژن در اصطلاح به آلرژنی اطلاق می‌شود که با حفظ خصوصیات پروتئینی، کمتر حساسیت‌زا است.

وی افزود: هیپوآلرژن‌ها به شیوه‌های مختلفی از جمله ایجاد جهش‌های ژنتیکی در ژنوم، تغییرات شیمیایی، اتصال آلرژن‌های مختلف به یکدیگر در سطح مولکولی و غیره قابل تولید است.

وارسته خاطرنشان کرد: در این راستا در مرکز تحقیقات آلرژی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی تحقیقی ابتدا سه آلرژن عمده گیاه سلمه را در سطح مولکولی، به یکدیگر متصل و فرم نوترکیب هیبرید آن در باکتری بیان شد.

وی گفت: در مرحله بعد پتانسیل تشخیصی فرم نوترکیبی از این سه آلرژن با هر یک از آلرژن‌های طبیعی استخراج شده از گرده گیاه سلمه مقایسه شد و مطالعات در فاز حیوانی نشان داد که این فرم نوترکیب که شامل ترکیبی از هر سه آلرژن است، دارای قدرت تشخیص بالایی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار امیدواری کرد: از این آلرژن تغییر داده شده جهت تشخیص و حتی درمان بیماران آلرژیک در آینده بتوان استفاده کرد.

به گزارش ایسنا نتایج حاصل از این پژوهش در دو مجله بین المللی Molecular Biology Report و Immunology Letter منتشر شده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.