×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برنامه‌ریزی برای حرکت به سمت روش‌های صنعتی فرآوری گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، زنجیره ارزش و تولید در زیست بوم گیاهان دارویی به ویژه در ۱۰ سال اخیر دچار تحولات ساختاری شده است.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره اهمیت و وجه غالب صنعتی گیاهان دارویی می‌گوید: با توجه به کاربردهای بسیار متنوع و مختلف گیاهان و ترکیبات طبیعی گیاهی در عرصه های دارویی، آرایشی و بهداشتی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌ها، عطرسازی و صنعت خوشبوکننده‌ها، دباغی و رنگرزی و …، شاید بهتر آن باشد که به‌جای کاربرد واژه گیاهان دارویی، از واژگان وسیع‌تر و دقیقتری همچون واژه گیاهان صنعتی استفاده کنیم.

وی صنعتی سازی هر چه بیشتر این عرصه و گذار از روش‌های سنتی فرآوری به روش‌های مبتنی بر فناوری را از جمله ستون‌های سیاستگذاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانست.

این سیاست‌گذاری و تکمیل گذار از روندهای مرسوم و قدیمی به سمت صنعتی‌سازی گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی گیاهی، ریشه در واقعیات اقتصادی دارد.

رشد تقاضای جهانی برای فرآورده‌های دارویی، بهداشتی،…. مبتنی بر محصولات گیاهی، باعث شده است تا فناوری و صنایع پایین دستی مربوط به داروهای گیاهی و گیاهان دارویی رشد چشمگیری داشته باشد.

بر اساس برنامه ششم توسعه، صادرات گیاهان دارویی تا پایان این برنامه باید رشد قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. بر این اساس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری در تلاش است تا با جذب سرمایه و ایجاد تحرک بیشتر میان فعالان بخش خصوصی، بتواند اجزای مختلف این زنجیره بزرگ صنعتی را به سمت تکامل بیشتر هدایت کند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.