×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۸ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روش‌های طب سنتی برای ضد عفونی کردن هوای منزل

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا عباسیان در خصوص روش‌های طب سنتی برای ضد عفونی کردن هوای منزل، گفت: به طور کلی بر اساس مطالعات صورت گرفته مشخص شده است که موادی که بوهای قوی و تند داشته باشند می‌توانند خواص ضد میکروبی، آنتی باکتریال و بعضا ضد ویروس داشته باشند. به طور مثال در خانواده گیاهانی با ترکیبات گوگردی همچون سیر، موسیر، پیاز و انواع کلم‌ها می‌توانند خاصیت ضد ویروسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در طب ایرانی دودهایی با همین خاصیت ضد میکروبی و ویروسی نیز وجود دارند، تصریح کرد: در گذشته‌های دور مردم مواد مختلفی را دود می‌دادند که این اصطلاح رایج بخور برای همین موضوع به کار برده می‌شد که مردم اشتباهاً اکنون استنشاق ماده‌ای جوشیده در آب را بخور می‌نامند اما، در طب ایرانی به استنشاق دود ناشی از آتش زدن یک ماده، بخور گفته می‌شود.

عباسیان با تاکید بر اینکه مقالاتی در خصوص خواص اسپند و عنبرنسارا وجود دارد، ادامه داد: به عنوان مثال برای ماده عنبرنسارا هم برای خاصیت ضد التهابی آن و هم برای خاصیت ضد ویروسی‌اش مقالاتی وجود دارد؛ به شکلی که در مواردی مشخص شده حتی در خاصیت ضد ویروسی قوی تر از اسپند است. به این صورت نمی‌توان به صورت مطلق منکر خاصیت ضد ویروسی این مواد شد، همانطور که نباید این تصور به وجود بیاید که اسپند یا عنبرنسارا داروی درمان کرونا هستند.

وی با بیان اینکه در خصوص دفع بیماری کووید ۱۹ هنوز تحقیق مستقیمی بر اثر بخشی اسپند و عنبرنسارا صورت نگرفته است، اظهار کرد: این ویروس بسیار نو ظهور است و اکنون در این مدت کم نمی‌توان گفت در از بین بردن قطعی کرونا موثر هست یا نه؛ اما چون تاکنون مشخص شده است بر طیفی از ویروس توانسته موثر عمل کند و آنها را از بین ببرد، گمان می‌رود که ممکن است بر روی ویروس کرونا نیر اثراتی داشته باشد ولی همه این‌ها در حد گمان است و نمی‌توان در حد یقینی راجع به آن نظر داد.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، افزود: در گذشته‌های دور در مناسبات خاصی از اسپند استفاده می‌شده است که مثال بارز آن دود کردن اسپند در مراسمات شادی، مذهبی و… بوده است؛ با اندکی دقت متوجه می‌شویم وجه اشتراک این موضوع می‌تواند تمرکز جمعیتی قابل توجه در یک محل باشد که با دود کردن اسپند به مقابله با بیماری‌های احتمالی در اجتماعات می‌رفتند. اکنون نیز می‌توان تا هفته‌ای دوبار اقدام به دود کردن اسپند کرد.

وی در ادامه در خصوص باورها و بایدها و نبایدها پیرامون عنبرنسارا، خاطرنشان کرد: یکی از باورهای غلط در مورد عنبر نسارا این است که عده‌ای بنابر نوع تهیه آن، گمان می‌کنند یک ماده میکروبی است در حالی که این تفکر اشتباه است وقتی چیزی می‌سوزد و تبدیل به ذغال می‌شود هر جانداری که در محیط آن وجود داشته باشد از بین می‌رود، این در حالی است که در دود عنبرنسارا هیچگونه میکروبی وجود ندارد.

عباسیان با تاکید بر اینکه استفاده از اقلام دود کردنی همچون اسپند و عنبرنسارا برای همه افراد توصیه نمی‌شود، گفت: مصرف این دود کردنی‌ها به صورت مکرر می‌تواند تا حدی به مخاطات دستگاه تنفسی آسیب برساند، به همین دلیل هر دو هفته یکبار دود کردن عنبرنسارا می تواند مشکلی نداشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.