×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق گرم و خشک ایران

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، اکبر شیخ علیشاهی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا با اشاره به اهمیت بهره وری آب در استان که در منطقه گرم و خشک و کم باران کشور قرار دارد،اظهار کرد: امسال ۲۱۳ کشاورز برای توسعه ۱۸۰ هکتار کشت گیاهان دارویی که کم آبخواه است، برای دریافت ۱۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به بانک های عامل معرفی شدند.

وی همچنین از افزایش ۲۰ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی استان در سال ۱۳۹۸ ،خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال یک هزار و ۷۶۷ تن محصول از هزار و ۶۴۷ هکتار سطح زیرکشت تولید شد.

به گفته وی بخشی از محصول علاوه بر بازارهای یزد ، عمده آن پس از بسته بندی و فراوری به سایر استان ها و خارج از کشور ارسال می شود.

 افزایش سطح زیرکشت و توسعه گیاهان دارویی علاوه بر صرفه جویی در آب به ‌طور متوسط در هر هکتار برای کشاورزان ۱۵۰ میلیون ریال درآمدزایی دارد.

وی با بیان اینکه پارسال از هزار و ۵۰۷ هکتار اراضی زیرکشت گیاهان دارویی هزار و ۶۱۷ تن محصول تولید شد، یادآور شد: در حال حاضر ۲۸ گونه گیاهان دارویی در استان کشت می‌شود.

وی عمده گیاهان دارویی تولیدی استان را زعفران ، آویشن ، نعناع فلفلی، خارمریم ، کاسنی ،گل‌گاوزبان، شاه‌تره ، خارشتر ، زیره سیاه و سبز ، آلوئه ورا، گل محمدی ، زرشک ، آنغوزه و شیرین‌بیان ذکر کرد.

این کارشناس ارشد حوزه باغبانی یزد اظهارکرد: برای توسعه و افزایش محصول علاوه بر آموزش کشاورزان، معرفی گونه‌های مقاوم و متناسب با شرایط اقلیمی منطقه توسط کارشناسان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

شیخ علیشاهی با اشاره به اختصاص یارانه برای تهیه نهاده‌های کشاورزی و توزیع ۳۵ هزار نشا و نهال گیاهان دارویی یارانه‌ای شامل گل محمدی، زرشک عناب و زیره سیاه ، افزود: گیاهان دارویی به خاطر کم آبخواه بودن نسبت به دیگر گیاهان و بازار فروش از لحاظ اقتصادی نسبت به سایر گونه های گیاهی مقرون ‌به ‌صرفه تر است.

در حال حاضر از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار  ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی یزد حدود ۷۰ هزار نفر است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.