×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رازیانه، گیاهی مفید برای بانوان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مجله نی نی بان؛ از پرطرفدارترین گیاهان هورمونی که امروزه توسط بسیاری از خانم‌ها مصرف می‎شود، گیاه رازیانه است. به گفته متخصصان طب سنتی، مصرف عرق گیاه رازیانه، در کنار فواید بسیاری که دارد، می‌تواند در برخی موارد برای بانوان مضر باشد. نباید با این تفکر که مصرف گیاهان دارویی، هیچ عارضه‌ای ندارد، آن‌ها را به طور بی‌رویه استفاده کنیم.
به برخی از خاصیت‌ها و در انتها به مضرات آن اشاره می‌کنیم.

تسهیل قاعدگی
از خواص رازیانه می‌توان به کاهش دردهای دوران قاعدگی، بی‌نظمی‌‌های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی و… اشاره کرد.همچنین تقویت قوه هورمونی، تخمدان و ضد نفخ بودن از مهم‎ترین ویژگی‌های درمانی آن است.

کاهش علایم آزاردهنده یائسگی
به علت داشتن فیتو استروژن بالا، این گیاه می‌تواند دوره یائسگی را به تاخیر بیندازد و عوارض آن از جمله اختلال خواب، گر گرفتگی، خارش و خشکی واژن را کاهش‌دهد. بسیاری از خانم‎ها برای پیشگیری از یائسگی زودرس و کاهش علایم کلافه‌کننده‌ آن از عرق این گیاه استفاده می‎کنند.

خواص رازیانه برای پوست و مو
تمام اجزای این گیاه، مثل دانه، ساقه و برگ، منبع ویتامین B و C هستند که سبب سنتز کلاژن و حفظ جوانی می‌شود. استفاده از روغن این گیاه بعد از اپیلاسیون باعث کاهش مو‌های زاید می‌شود همچنین تیرگی دور چشم‌ها را برطرف می‌کند. استفاده از دم کرده گیاه رازیانه روی پوست سر پس از حمام و آبکشی آن باعث جلوگیری از موخوره، ریزش و شوره مو می‌شود.

افزایش شیردهی
مصرف رازیانه در دوران شیردهی برای افزایش شیر مفید است. قطره‌های خوارکی آن در دسترس است که هیچ ضرری برای مادر و کودک ندارد.تقویت و استحکام استخوان‌ها: با توجه به میزان کلسیم موجود در رازیانه، این گیاه به تقویت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.
رازیانه حاوی منیزیم، فسفر و ویتامین K است که در کنار کلسیم مکمل خوبی برای استحکام استخوان است.

خاصیت ضد عفونی‌‎کننده
رازیانه نه تنها ضدعفونی کننده بلکه ضد ویروس، ضد باکتری و قارچ کش است.عفونت مجاری ادراری را از بین می‌برد و موجب تقویت قوه بینایی می‎شود، این گیاه خاصیت خلط آوری و ضد اسپاسم هم دارد.

مضرات رازیانه
thelarche ( رشد بسیار زود هنگام سینه در زنان) یک بیماری است که قبل از بلوغ رخ می دهد .چای رازیانه یکی از عوامل اصلی بیماری است که باعث تشدید آن می‌شود.
این گیاه را با داروهای دیگر همزمان مصرف نکنید. به طور مثال کسی که داروهای مربوط به اختلالات تشنج یا صرع استفاده می‌کند، باید از مصرف این گیاه نیز اجتناب کند که ممکن است علایم این بیماری را شدیدتر کند. افرادی که آسم آلرژیک هم دارند باید در مصرف رازیانه احتیاط کنند. خانم‎هایی که در ناحیه سینه یا هر ناحیه دیگری کیست دارند توصیه می‎شود، از مصرف رازیانه، خودداری کنند.
گیاه رازیانه، مزاج گرم و خشکی دارد بنابراین افراد با این مزاج، اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنند، دچار مشکل خواهند شد، از این رو بهتر است این گیاه با مصلح آن یعنی ماده غذایی دیگری که طبع گرم و خشک رازیانه را متعادل کند مثل عرق کاسنی، عسل و سکنجبین مصرف شود. با توجه به خاصیت هورمونی (استروژن) این گیاه، مصرف آن به دلیل داشتن استروژن، در دوران بارداری توصیه نمی‎شود. بدون اطلاع پزشک نباید فراورده‌‏های رازیانه را برای بیش از چند هفته مورد استفاده قرار داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.