×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آنچه در مورد گیاه روناس باید بدانید

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان روناس از تیره گیاهی روبیاسه و از گیاهان چند ساله بوده که از ریشه آن، یکی از بادوام ترین رنگ‌ های قرمز طبیعی به نام آلیزارین به دست می‌آید و به همین علت جزء یکی از گیاهان رنگ‌ دار صنعتی محسوب می گردد.

از برگ و ساقه این گیاه همچون علوفه حیوانی و از ریشه آن، همچون یک ماده رنگ زا جهت بهره گیری در رنگ رزی استفاده می‌شود. چندین گونه از گیاه روناس، همچون گیاه زینتی کشت می شود که بعضی منبع رنگ و بعضی دیگر از نظر دارویی مهم می باشند.

این گیاه به حالت وحشی در منطقه مدیترانه از اسپانیا تا آسیای صغیر و همینطور در شمال آفریقا و بعضی نواحی آسیا می‌روید. منشاء نخست آن خاور نزدیک و قفقاز بوده است. روناس در قدیم در ایران به صورت سنتی در تبریز، ارومیه، اراک، فارس و یزد کشت می‌گردید و امروزه نیز به صورت خودرو در استان مرکزی و ساوه به صورت علف هرز در باغ‌ها و در استان فارس نیز به صورت گیاه مرتعی دیدن می شود. ریشه این گیاه افزون بر بهره گیری در صنایع رنگ رزی، دارای طعمی تلخ و گس بوده و قسمت مهم این گیاه از نظر طب سنتی محسوب می شود. در ادامه ضرر‌ها و خواص روناس گردآوری شده است.

خواص روناس «طبیعت و خواص درمانی»

روناس از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. بعضی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:

ریشه روناس مدر و میزان اوره موجود در خون را کاهش می دهد.

گیاه روناس، دارای خاصیت انحلال سنگ‌های مجاری ادراری است.

گیاه روناس به علت داشتن تانن، دارای خاصیت قابض بوده، ملین، مسهل و ضد نقرس می‌باشد.

از خواص روناس، خاصیت ضد راشیتیسم «مریضی نرمی استخوان» بوده و هنگام شکستگی استخوان‌ها برای جوش خوردن سریع آن‌ها موثر است.

مصرف روناس رفع کننده درد‌های قاعدگی هست.

کمپرس جوشانده روناس برای رفع مریضی‌های پوستی مناسب است.

برای برطرف کردن بی حسی و سستی دست و پا، خوردن روناس آمیخته با عسل پیشنهاد می شود، همینطور از دیگر خواص روناس با عسل، کمک به درمان و معالجه مریضی فلج است.

مصرف روناس، افزاینده شیر مادران است.

گرچه روناس بطور کامل در پزشکی مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما همچون دارویی موثر در درمان زردی و یرقان کاربرد دارد، همینطور این گیاه کبد، کیسه صفرا و طحال را پاکسازی می کند.

تسکین درد‌های سیاتیکی از دیگر خواص روناس می باشد.

ضماد تهیه شده از برگ و ریشه روناس، کک و مک را برطرف و رفع کننده خارش پوست است.

یکی دیگر از خواص گیاه روناس، افزایش اشتها است.

روناس، یبوست شدید را معالجه و تورم بدن را از بین می‌برد.

روناس، رنگ موی طبیعی بوده، ازآن به همراه وسمه و حنا، برای رنگ کردن مو‌ها بهره گیری می شود.

کاربرد روناس در صنعت

مهم‌ترین مورد بهره گیری از روناس در صنعت، رنگ رزی پشم در صنعت قالی‌بافی و پارچه‌بافی است. ماده رنگی روناس «آلیزارین» امروزه به طور صنعتی نیز تهیه می شود، با این وجود امروزه، به علت کشف رنگ شیمیایی آنیلین، تا حدود زیادی اهمیت خود را از دست داده است.

مضرات روناس «موارد احتیاطی و منع مصرف»

روناس ترشح ادرار را زیاد و فشار آن را بالا می‌برد، بنابر این ممکن است بر اثر استفاده زیاد، ایجاد خون در ادرار کند، در این صورت بهتر است که روناس با کتیرا خورده شود. مصرف گیاه روناس برای خانم‌ های باردار و شیرده بایستی با احتیاط همراه باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.