×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت ۲۵۰ هکتار گیاه دارویی باریجه در مراتع شیروان

به گزارش شبکه خبری گیاهان داریی، مصطفی سیامکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان ۵۰ هکتار در حوضه آبخیز قلعه زو و چوکانلو به صورت کشت مشارکتی و با هدف کمک به توسعه منابع طبیعی انجام شد.وی گفت: همچنین ۲۰۰ هکتار باریجه به صورت پروژه دولتی با هزینه یک میلیارد ریال کشت شد که یکی از اهداف مهم و اجرای این پروژه، اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، لزوم مشارکت مردمی و ترویج فرهنگ منابع طبیعی است.

سیامکی افزود: میانگین تعداد بوته های قابل بهره برداری ۴۸۴ بوته در هر هکتار و میزان محصول تولیدی به ازای هر بوته باریجه، ۱۵ گرم برآورد شده است که متوسط تولید در هکتار، ۶.۵ کیلوگرم بوده و مناسب ترین زمان برای بهره برداری باریجه اوایل تیر تا اواخر خرداد ماه است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: سال گذشته در این شهرستان یک تن گیاه دارویی باریجه از مناطق چاهک برداشت شد.رویشگاه باریجه بیشتر در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و در حواشی دره ها یا شیب تند و سنگلاخی قرار دارد.

باریجه از گیاهان دارویی در خراسان شمالی است که مصارف صنعتی و دارویی بسیار بالایی دارد.باریجه با نام علمی (Ferula gummosa) از مهم ترین محصولات مرتعی ایران است. این گیاه با داشتن ارزش‌ دارویی و صنعتی فراوان، در بسیاری از نقاط استان خراسان شمالی یافت می‌شود.

شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار گستره دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرها است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.