×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
درمان گرمی بدن و نکات مهم مربوط به آن

کشور ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک است به همین دلیل در فصل تابستان گرمای هوا بسیار شدید است. از این رو بسیاری از افراد در این فصل ممکن است دچار گرمازدگی شده و دمای بدن آن‌ها بالا برود. درمان گرمی بدن به روش‌های مختلفی قابل انجام است. هنگامی که دمای بدن به هر دلیلی بالا رود، بدن با عرق کردن سعی می‌کند تا دمای بدن را به حد نرمال برساند. اما هنگامی که گرمی اتفاق می‌افتد یعنی دیگر بدن شما تنها با تعرق خنک نمی‌شود و برای انجام این کار به کمک احتیاج دارد. در این مقاله به بررسی علت گرمی بدن و روش‌های درمان گرمی بدن خواهیم پرداخت.

علت گرمی بدن

علت گرمی بدن چیست؟ پیش از آنکه درباره‌ی روش‌های درمان گرمی بدن صحبت کنیم بهتر است علل به وجود آمدن آن را بررسی کنیم. زیرا قبل از شروع درمان باید علت گرمی بدن را به درستی شناخته تا بتوانید درمان مناسبی را برای آن در نظر بگیرید. از جمله عواملی که موجب گرمی بدن می‌شود می‌توان به گرمای شدید هوا به همراه رطوبت، قرار گرفتن در معرض خورشید به مدت طولانی، پوشیدن لباس‌های چسب و تنگ در هوای گرم، مشکلات و بیماری‌های پزشکی و … .افرادی که سن آن‌ها بالا است، کارمندان، کودکان، مادران باردار و همه‌ی کسانی که در طول روز مجبور به فعالیت در هوای گرم هستند بسیار بیشتر از سایر افراد در معرض گرمی قرار دارند.

روش‌های درمان گرمی بدن

شاید برای شما این سوال پیش آید که چرا باید گرمی بدن را درمان کنیم؟ همانطور که می‌دانید هر تغییری که در هر یک از سیستم‌های بدن به وجود آید ممکن است باعث ایجاد اختلال در کار سایر سیستم‌ها شود. گرمای بدن نیز که از حد نرمال بالاتر برود مشکلاتی را برای بدن به وجود خواهد آورد. احساس سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، بی‌حسی، تعرق بیش از حد از جمله عوارض گرمی هستند. عوارض ذکر شده در صورت تداوم می‌توانند مشکلات بسیار جدی‌تری را برای بدن انسان به وجود آورند.

در ادامه می‌خواهیم چند ماده‌ی غذایی مفید را برای درمان گرمی بدن معرفی کنیم. هر یک از این مواد خواص خاص خود را دارند و در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند.

  • لیمو

یکی از مرکبات بسیار مفید در زمینه‌ی درمان گرمازدگی لیمو است. لیمو سرشار از ویتامین C است که به سرعت می‌تواند دمان بدن را کاهش دهد و آن را خنک نگه دارد. استفاده از آن به شرح زیر است:

ابتدا آب نصف یک لیمو را بگیرید. سپس کمی به آن عسل اضافه کنید. مخلوط بدست آمده را با آب و یخ مخلوط کنید و بگذارید تا کمی خنک شود. در روز می‌توانید ۲ تا ۳ بار از این نوشیدنی مصرف کنید.

  • پودر چوب صندل

یکی دیگر از موادی که به خنک شدن بدن و کاهش دمای آن کمک می‌کند پودر چوب صندل است. این پودر علاوه بر خاصیت خنک کننده خاصیت تسکین دهندگی نیز دارد. طرز استفاده از آن به شرح زیر است:

پودر چوب صندل را به میزان ۲ قاشق غذاخوری با آب سرد یا شیر مخلوط می‌کنیم تا به حالت خمیری شکل درآید. سپس به خمیر بدست آمده چند قطره گل‌آب یا آب گل رز اضافه ‌می‌کنیم. شما می‌توانید این خمیر را بر روی پیشانی، زیر بغل و قفسه‌ی سینه بمالید و پس از مدتی که خشک شد آن را بشویید.

  • نعنا

یکی دیگر از روش‌های درمان گرمی بدن استفاده از نعنا می‌باشد. نعنا علاوه بر خواص مختلفی که دارد مصرف آن موجب خنک شدن بدن و تسکین آن می‌شود. نحوه‌ی استفاده‌ی آن برای رفع گرمی به شرح زیر است:

نعنای خشک شده را به مقدار یک قاشق چای خوری درون یک لیوان آب گرم ریخته و به آن کمی عسل اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. نوشیدنی مورد نظر را در داخل یخچال قرار داده تا خنک شود. در طول روز می‌توانید از این نوشیدنی استفاده کرده و از آن لذت ببرید.

  • هندوانه

درصد زیادی از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. هنگامی که آب بدن کم شود دمای بدن بالا می‌رود و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. یکی از دلایل گرمی از دست رفتن آب بدن به مقدار زیاد است. هندوانه یکی از میوه‌های تابستانی است که آب زیادی دارد و می‌تواند کم آبی بدن را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. همین امر باعث می‌شود تا بدن خنک شود. هندوانه علاوه بر خاصیت خنک کنندگی یک سم زدای قوی است که می‌تواند مواد مضر بدن را به راحتی دفن کند. هندوانه را داخل یخچال بگذارید تا سرد شود. روزانه چند اسلایس از آن را میل کنید.

  • آلوئه ورا

همانطور که می‌دانید گیاه آلوئه ورا خواص بسیار زیادی دارد و تقریبا برای همه‌ی درمان‌های خانگی و گیاهی از آن استفاده می‌شود. عمدتا از این گیاه برای تقویت پوست، مو و درمان سوختگی استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها یکی از روش‌های آسان برای جلوگیری از گرمازدگی است. برای استفاده از این گیاه می‌توانید ژل آن را آماده از داروخانه‌ها تهیه کنید و یا با استفاده از برگ‌های طبیعی این گیاه ژل را به صورت دست‌ساز درست کنید. سپس می‌توانید ژل را بر روی صورت و قفسه سینه‌ی خود قرار دهید تا از شر گرمازدگی در امان‌ بمانید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.