×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
آدونیس، تنظیم کننده تپش قلب

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌رود که علاوه بر حفاظت و احیاء بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود.
در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.
محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی و پژوهشگر گیاهان دارویی در گفت‌وگو با ایسنااظهار کرد: آدونیس یا چشم خروس گیاهی است دائمی که گل‌های آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار ظاهر می‌شوند.
وی افزود: این گیاه گل‌ها فنجانی شکل زرد رنگ تا طلائی دارد که به صورت منفرد در انتهای ساقه تشکیل می شوند.
پژوهشگر گیاهان دارویی با بیان اینکه   بلندی این گیاه ۳۰ سانتی متر و گستردگی آن بین ۲۳ تا ۳۰ سانتی متر است، اظهارکرد:   حداقل دمای قابل تحمل این گیاه ۱۵- درجه سانتی گراد است.
پویان ادامه داد:   آدونیس گیاهی علفی چند ساله و زیبا دارای ریزوم ضخیم و ریشهای تیره رنگ است و از ریشه تیره رنگ این گیاه در بهار هر سال شاخه‌های برگدار متعدد خارج می‌شود که برگ‌های قاعدهای فلس مانند و برگ‌های واقع بر ساقه آن غلافدار به رنگ سبز زیبا دارای بریدگی های زیاد است.
وی تصریح کرد: گل آن درشت و زرد رنگ است، به طور منفرد بر روی شاخه‌های گیاه ظاهر می‌شوند و برگهای و ساقه ها مصرف دارویی و صنعتی دارد.
پژوهشگر گیاهان دارویی با اشاره به اینکه این گیاه مقوی قلب، تنظیم کننده ضربان قلب و برای عروق قلبی مؤثر است، گفت: آدونیس جریان خون را فعال کرده و فشار خون را در رگ‌ها بالا می‌برد.
وی افزود: این گیاه برای دفع ادرار و اعمال کلیوی مؤثر است و کسانی که فشار خون آنها پایین است و ضعف ماهیچه‌ای قلبی دارند آدونیس مصرف کنند.
پویان با بیان اینکه برای تسکین دردهای رماتیسمی از آدونیس استفاده شود، یادآورشد: برای تسکین سرفه‌های صعب‌العلاج و حملات آسمی از دم‌کرده آدونیس استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: برای حل کردن و خردکردن سنگ مثانه از دمکرده آدونیس استفاده می‌شود، همچنین کسانی که فشار خون دارند از خوردن آن خودداری کنند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.