×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
پیش بینی برداشت بیش از ۳۰ تن زیره سبز در ابهر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، ایران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی با ارزش است، این گونه‌ها در شرایط طبیعی و یا بارندگی مختصر، مواد مؤثره نسبتاً بالایی تولید می‌کنند که این متابولیت‌های ثانویه می‌تواند با کشت اصولی آن‌ها بیشتر شده و از این رهگذر علاوه بر مصرف داخلی، صادرات آن هم افزایش یابد.

خشکی یکی از مهم‌ترین عوامل محدودکننده رشد گیاهان در سرتاسر جهان و شایع‌ترین تنش محیطی است که تقریباً تولید ۲۵ درصد اراضی جهان را محدود ساخته است. در مقایسه با بسیاری از گیاهان دیگر، گیاهان دارویی مقاوم به خشکی، می‌توانند عملکرد قابل ملاحظه‌ای تولید کنند که از نظر درآمد و ایجاد اشتغال مقرون به صرفه باشد.گیاهان دارویی به‌علت استفاده نشدن یا استفاده محدود از کودهای شیمیایی و سموم مختلف، یک محصول سالم خواهد بود. از جمله این گیاهان ارزشمند می‌توان به زیره سبز اشاره کرد.

زیره سبز گیاهی است که منشأ اولیه آن ناحیه علیای مصر و سواحل نیل بوده است ولی امروز به حالت نیمه‌وحشی در منطقه وسیعی از مدیترانه، عربستان، ایران و نواحی مختلف می‌روید و یا در این نواحی پرورش می‌یابد اما تغییرات شرایط اقلیمی، افزایش تدریجی دمای کره زمین و کمبود آب موجب شده است به تدریج محصولات متحمل به خشکی در الگوی کشت استان زنجان جایگاه خاصی بیابد .

زیره یکی از محصولاتی است که نسبت به خشکی، سرما و شوری خاک تا حدود زیادی مقاوم است.  زیره از محصولاتی است که شاید نام آن را کم در لابه ‌ لای محصولات کشاورزی بشنویم اما این محصول در ابهر نیز کشت می‌شود. در همین رابطه رئیس جهادکشاورزی ابهر به ایسنا می‌گوید: در سال زراعی ۹۸ – ۹۷ در شهرستان ابهر در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دیم به کشت زیره اختصاص یافته است .

مجید قزوینیان می‌افزاید: این گیاه در مناطق خشک و نیمه‌خشک به خصوص در مناطقی که تفاوت دمای شب و روز زیاد باشد و بارندگی سالانه کم‌تر از ۱۵۰ میلی‌متر است، قادر به تولید محصول است .

وی با بیان اینکه تحمل زیره به خشکی خیلی زیاد است، ادامه می‌دهد: به همین دلیل کشت آن اغلب به‌ صورت دیم است .این مسئول یادآور می‌شود: زیره دارای خواص دارویی فراوان از جمله هضم‌کننده غذا، شیرافزا، ضد تشنج، رفع‌کننده دل‌پیچه و درد معده بوده، همچنین در درمان راشیتیسم مفید است.

وی با اشاره به اینکه برای تهیه بستر بذر معمولا ابتدا زمین را شخم نیمه‌عمیق زده، سپس دیسک می‌زنند بعد بذرپاشی به شکل دست‌پاش یا ردیف‌کار انجام می‌گیرد و بعد از کشت دست‌پاش ماله می‌کشند، اظهار می‌کند: میزان بذر مصرفی با استفاده از ردیف‌کار ۸ تا ۱۰ کیلوگرم و در روش دست‌پاش ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم است.قزوینیان تصریح می‌کند: زمان کاشت بذر در شهرستان ابهر نیمه دوم اسفندماه پس از پایان سرمای زمستانه است. عمق کاشت بذور یک تا ۲ سانتی‌متر بوده و در کشت ردیفی بهترین فاصله بین ردیف‌ها و بوته‌ها ۴۰ سانتی‌متر است .

رئیس جهادکشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به اینکه برداشت زیره از حدود اوایل خردادماه آغاز و تا حدود اواخر خردادماه ادامه دارد، اظهار می‌کند: برداشت صد درصد سنتی و با دست انجام می‌گیرد که برای جلوگیری از ریزش دانه‌ها بایستی قبل از خشکیدن کامل دانه‌ها وقتی که هنوز کمی رطوبت دارد، جمع‌آوری شود. پس از برداشت،‌ محصول را در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا کاملا خشک شود و سپس با کوبیدن بوته‌ها توسط کارگران یا خرمن‌کوب، بذور زیره از ساقه‌ها جدا شده و با الک کردن دانه‌ها از دیگر ضایعات جدا می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان کاه حدود یک تا ۱٫۵ برابر دانه است، ادامه می‌دهد: با احتساب عملکرد متوسط ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار، پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۰ تن زیره سبز در شهرستان ابهر تولید شود که همه سطح ۱۰۰ هکتار در شهرستان به صورت مکانیزه با ردیف‌کار ریزدانه‌کار کشت شده و میزان بذر ۱۰ کیلوگرم در هکتار بوده است .

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.