×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ورود گیاهان دارویی به سیستم زراعت خراسان رضوی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، براتعلی غلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت تولید گیاهان دارویی در خراسان رضوی، اظهار کرد: در کل کشور هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ گونه آن دارویی است، همچنین در استان خراسان، ۲ هزار و ۴۸۰ گونه گیاهی وجود دارد که از این مقدار بیش از ۳۰۰ گونه آن دارویی است.
وی افزود: یکی از مسائل مطرح در ارتباط با گیاهان دارویی این است که محل رشد بسیاری از آنها در طبیعت بوده و یکی از اهداف ما این است که این گیاهان را به سیستم زراعتی خود وارد کرده و اقداماتی جهت کشت و اهلی کردن آن انجام دهیم.
عضو انجمن علمی گیاهان دارویی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اقداماتی انجام شده که از طریق آن ۱۴۰ تا ۱۵۰ گونه دارویی را در مجموعه و کلکسیون دارویی استان وارد کرده‌ایم تا مباحث مربوط به سازگاری آن بررسی شود.
غلامی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی در مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی این است که گونه‌های بومی استان که به عنوان گونه‌های ژنتیکی هستند را در سیستم زراعت وارد کرده و این ذخایر ژنتیکی را حفظ کنیم.
وی با اشاره به این نکته که خوشبختانه بسیاری از این گیاهان دارویی با شرایط زراعی سازگار هستند، بیان کرد: در ابتدا گیاهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا میزان سازگاری آن با شرایط زراعی مشخص شود و سپس اقدام به کشت آن در سطح وسیع کرده و در نهایت برنامه‌های مناسبی برای کشت آن در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
عضو انجمن علمی گیاهان دارویی خراسان رضوی گفت: از جمله گیاهان دارویی که برای اولین بار به صورت زراعی کشت کرده‌ایم شامل آنقوزه، باریجه، کندل یا وشا که همگی جز انواع کُما هستند یا گیاهانی مانند زیره سیاه، زیره کوهی، کلپوره و کبوده است که جز گیاهان شاخص در استان به شمار می‌روند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.