×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تاثیر سیر بر فشار خون بالا

بقلم دکتر مجید انوشیروانی، PhD طب سنتی ایران، استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد

بنا به مستندات بالینی و شواهد علمی نوین، سیر در کاهش چربی خون، پیشگیری از تصلب شرایین در سنین بالا، و کاهش پرفشاری خفیف خون موثر است.
در بین مراجعان مطب هم مرتب از بیماران می شنوم که برای کاهش فشار خون سیر می خورند. ولی من گاهی پس از شنیدن شرح حال، انجام معاینه، و ملاحظه آزمایشها و جمع بندی نهایی از وضعیت شخص بیمار، به وی توصیه می کنم که مصرف سیر را کم کند یا آن را دستکم تا مدتی پس از شروع درمانهایم، کنار بگذارد.
شما هم اگر پرفشاری خون دارید، به این نکات توجه کنید: ۱. اگر خوردن سیر در شما احساس تپش قلب و ضربان تند همراه با لرزش یا بیقراری پدید می آورد، به احتمال زیاد فشار خون شما را هم افزایش خواهد داد. هرچه سیر تندتر باشد این عارضه شدیدتر خواهد شد.

۲. اگر مکرراً به دلهره و یا خشم یا اندوه پنهان دچار می شوید و بدنبال آن دچار نوسان فشار خون می گردید، مصرف سیر تند برای شما بی زیان نخواهد بود. سیر تند می تواند سیستم سمپاتیک را در قلب تحریک پذیرتر کند و بدنبال آن فشارخون نیز ممکن است بالا برود.

در این دو حالت هرگز نباید سیر بسیار تند و تیز بمقدار زیاد بخورید. ولی مصرف یک حبه کوچک (نه یک غوزه) سیر ملایم، همراه با برگ گشنیز یا رب انار ترش و شیرین می تواند این عوارض را کاهش دهد.

آگاه باشید که در متون طب ایرانی، سیر نسبت به فرد معتدل، در درجه سوم گرم و خشک دانسته شده و صفرای بسیار تند تولید می کند.

۳. مصرف سیر و فرآورده های دارویی آن در کسانی که داروهای ضد پلاکتی (مانند آسپرین، و تیکلوپیدین) یا داروهای ضدانعقاد و حل کننده لخته (مانند وارفارین، هپارین، کومارین، انوگزاپارین) مصرف می کنند، احتیاط دارد و می تواند خطر خونریزی را در بدن افزایش دهد. در مقالات و گزارش های موردی، نمونه های متعددی از وقوع این عوارض توصیف شده است.

سیر هم عملکرد ترومبولیتیک (حل کننده لخته) و هم اثرات ضد تجمع پلاکت دارد و مصرف مستمر آن همراه با داروهای ذکرشده، بدون پیگیری و بررسی آزمایش خون و INR غیرمنطقی و خطرناک است.

۴. گاهی فشار خون بالا با انباشتگی گاز در معده و روده ها ارتباط دارد. در این حالت، میزان فشار خون پس از مصرف خوردنی های بادزا (نفاخ) زیاد می شود. در این صورت نیز مصرف سیر احتیاط مصرف جدی دارد و می تواند فشارخون را بالا ببرد.
این خطر در افراد چاق با نفخ شدید و تحرک کم، جدی تر به نظر می رسد.
گمان می رود که تجمع گاز ناشی از مصرف زیاد سیر (و نیز پیاز و پیازچه و تره) در امعاء و عروق، و اثرات کیفی سیر بر رطوبات داخل عروق، بتواند در چگونگی گردش خون و وضعیت دستگاه قلب و عروق اختلالاتی ایجاد کند.

بنا بر این دیدگاه، مصرف سیرماست در این شرایط می تواند زیان آورتر از سیر تنها باشد.

۵. نکات آخر:
– بعنوان پزشک متخصص طب ایرانی، سیر را برای کنترل درجات بالای فشارخون به تنهایی و بدون ملاحظات آزمایشگاهی و بالینی، هرگز کافی نمی دانم.
– تجویز یا منع خوراکیهای ظاهرا ساده ای مانند سیر در بیماریهای جدی مانند پرفشاری خون و مشکلات قلبی، نیازمند دانش و تجربه طبی است.
سلامت خود را به ناآگاهان نسپارید.

 

  1. علی

    درود. یک کلام بفرمایند مضر است و استفاده نشود، والسلام نامه تمام. اینهمه نوشتند و بیمار بینوا را میان زمین و آسمون دلنگون نگاه داشته اند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.