×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استان کردستان سرشار از گیاهان بهاری

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، پیمان فتاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: مطابق سیاست حفاظت، احیاء و بهره‌برداری سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور بهره برداری تجاری و برداشت پیاز گیاهان مرتعی ممنوعیت داشته و ناآگاهی در چگونگی برداشت گیاهان بهاری زوال تدریجی گیاهان و تخریب مراتع را در پی دارد.وی افزود: امسال با توجه به تغییرات آب و هوایی و بارش‌های رخ داده وضعیت مراتع به گونه‌ای است که باید در بهره‌برداری از این نعمت‌های الهی با نهایت دقت و برداشت، اصولی و صحیح انجام شود .

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، تصریح کرد: به دلیل ناآگاهی برخی از مصرف کنندگان و بهره‌برداران، متاسفانه نسبت به برداشت بی رویه و غیر اصولی این گیاهان اقدام شده، در حالی که ممکن است گیاه مراحل تکامل خود را طی نکرده باشد.فتاحی در ادامه گفت: برداشت گیاهان بهاره باید با توجه به نحوه رویش و تکثیر آنها در طبیعت انجام شود و با استفاده از روش‌های نوین از برداشتی قدیمی و بی‌رویه جدا خودداری شود .

وی با بیان اینکه استان کردستان منبعی سرشار از گیاهان بهاری است، عنوان کرد: تنوع اقلیمی و آب و هوای معتدل کوهستانی زاگرس موجب شده که این منطقه زادگاهی برای رویش بیش از ۲۰۰۰ گونه گیاهی باشد و اکثر مردم این دیار نیازهای غذایی خود را از گیاهان بهاری تامین می‌کنند.

فتاحی با اشاره به اینکه اکثر گیاهان خوراکی بهاره دارای خواص دارویی و صنعتی هستند، ذکر کرد: مسائل اقتصادی و مادی انگیزه‌ای قوی، برای برداشت بی‌رویه و تجاری گیاهان بهاره توسط برخی از مهاجران و روستاییان است.

وی همچنین بیان کرد: برای حفظ این گیاهان با ارزش بومی، علاوه بر آموزش نحوه برداشت صحیح بهره‌برداران و جوامع محلی، باید درصدد کشت گیاهان بومی چندمنظوره و دارویی، ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری برای محصولات مراتع و جنگل‌ها باشیم.

فتاحی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چند گونه گیاهی خوراکی در استان وجود دارد؟ گفت: حدود ۱۵‌ تا۲۰ گونه گیاهی خوراکی شاخص در استان کردستان وجود دارد که گونه‌های شاخص آن شامل از کنگر، ریواس و شنگ غازیاغی انواع تره و پیاز کوهی است.وی در ادامه عنوان کرد: بیشترین برداشت گیاهان بهاره در شهرستاهای مریوان، دیواندره و سروآباد است.

مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به اینکه اداره کل منابع طبیعی استان کردستان بر اساس طرح‌های مصوب بهره برداری مجوز رسمی و قانونی به برداشت کنندگان گیاهان خوراکی صادر می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال جاری این مجوزها صرفا به تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی که در تمام روستاهای شهرستان فعالیت می‌کنند داده می‌شود؛ اولویت تنظیم قرارداد و فعالیت با برداشت کنندگان بومی هر شهرستان بوده و آنها می‌توانند تحت نظر تعاونی‌های فراگیر منابع طبیعی به فعالیت و برداشت از عرصه‌های منابع طبیعی اقدام کنند.

وی در پایان از مردم خواست به طبیعت احترام بیشتری گذاشته و از چیدن بی‌رویه و غیر اصولی گیاهان در طبیعت خودداری کنند تا رویشگاه‌های طبیعی استان با خطر انقراض و نابودی مواجه نشوند و همچنین در صورت مشاهده هرگونه تخریب، تصرف و  تخلف موارد را به شماره تماس رایگان ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع استان گزارش دهند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.