×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رشد ۵ برابری مجوز تولید فرآورده های طبیعی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، به نقل از ایسنا مهناز خانوی با اشاره به اینکه تعداد مجوز فراورده‌های طبیعی از سال ۱۳۸۷ تا سال ۹۶  بیش از  ۵ برابر رشد داشته است، گفت: در حال حاضر تعداد مجوزهای فراورده‌های طبیعی به ۲۴۱۶ مورد می‌رسد همچنین صدور مجوز تولید فرآورده‌های سنتی از سال ۸۶  آغاز شده و به ۱۰۲۵ مورد رسیده است.

وی با اشاره به مهم‌ترین موانع توسعه تولید داروهای گیاهی در کشور تصریح کرد: یکی از موانع تولید داروی طبیعی، برداشت بی‌رویه از منابع طبیعی همچنین جمع‌آوری گیاهان از منابع توسط افراد غیرمتخصص است که امکان تقلب و آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد. دخالت افراد غیرمتخصص و ‌تعریف نشدن شرح وظایف و اختیارات این افراد نیز از معضلات این بخش است.

به گفته مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نبود اطلاع دقیق از وضعیت موجود بازار و سهم داروهای گیاهی و طب ایرانی، پوشش گیاهی و ظرفیت خالی مناطق مختلف برای کشت گیاهان دارویی،‌ بی‌اطلاعی از میزان نیاز شرکت‌ها به گیاهان دارویی به‌منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و کشت آن‌ها و کمبود نیروی متخصص (پزشک و داروساز) مطلع به رشته‌های فارماکوگنوزی و داروسازی طب ایرانی از نقاط ضعف در حوزه فراورده‌های طبیعی و گیاهی است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت از بخش خصوصی نوپا در تولید فراورده‌های طبیعی و گیاهی اظهارکرد: تعداد داروهای طبیعی و سنتی بیشتری باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند، همچنین لازم است از دانش تولید تخصصی فرآورده‌های طبیعی و سنتی حمایت‌ شود تا کیفیت این داروها هم بهبود یابند.

خانوی با بیان اینکه ۵۴ دسته از بیماری‌ها دارای داروی گیاهی هستند،اظهارکرد: بیشترین تمرکز و حجم داروهای گیاهی روی سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، گوارشی و آرام‌بخش‌هاست. بیش از ۱۰۸۷  فراورده دارای مجوز است و بیش از ۲۰۰۰ فرآورده ارزش تولید دارند، رأی مثبت برای تولید گرفته‌اند ولی این موارد هنوز به تولید نرسیده‌اند.وی خاطرنشان کرد: داروهای سنتی حدود ۳۹ دسته بیماری را تحت پوشش ‌می‌دهند که در این حوزه بیش از ۶۰۰ فرآورده دارای مجوز و به بیش از۴۰۰ مورد هم‌ رأی مثبت داده‌ شده است و امیدواریم به تولید برسند.

مدیرکل فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو افزود: در مقطعی از تولید این داروها حمایت می‌شد زیرا سیاست سازمان، تولید داروهای طبیعی بود که بتوانند جایگاه آن را تثبیت کنند بنابراین به‌طور منطقی شرکت‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری و تولید را بیشتر می‌کردند اما اکنون این مسئله جزو سیاست‌های حمایتی ما نیست و  پیشنهاد می‌کنیم تولیدکنندگان به سمت فرآورده‌های جدید بروند و بازار رقابت را از فراورده‌های مشابه پُر نکنند. در غیر این صورت  با افت کیفیت و افت خدمات روبرو می‌شوند.

وی در پایان با اشاره به چگونگی نظارت سازمان غذا و دارو بر فراورده‌های طبیعی و گیاهی تصریح کرد: نظارت‌هایی که (قبل از تولید و در طول خط تولید) بر کیفیت و اثر فرآورده وجود دارد مطابق با استانداردهای جهانی است و از این نظر فراورده‌های تولیدی، کاملاً قابل‌رقابت با سایر کشورها هستند همچنین گواهی صادرات برای ۲۳۰  قلم از فرآورده‌های طبیعی و داروهای گیاهی صادرشده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.