×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برای نخستین بار پرورش نشاء آنغوزه در شهرستان نی ریز

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، ذبیح الله سیروسی، در گفت و گو با ایرنا افزود: دوره ثمردهی گیاه دارویی آنغوزه هر هفت سال یک بار است و این کشاورز با هدف افزایش بهره‎وری و کاهش هزینه‌ها، اقدام به پرورش نشاء آنغوزه کرد و پس از ۲ سال نشاء را به زمین منتقل کرد.

وی بیان داشت: با این شیوه، مدت زمانی که برای ثمر دهی این گیاه دارویی لازم است ۲ سال کاهش می یابد و برای بهره برداران، سودآوری بیشتری در پی دارد.

سیروسی با اشاره به اینکه شهرستان نی‌ریز از قطب‌های تولید آنغوزه تلخ کشور است، گفت: این شهرستان از دیرباز رویشگاه آنغوزه تلخ به ‌صورت خودرو بوده و هم اینک ۱۰۰هزار هکتار از عرصه منابع طبیعی و ۶۰۰ هکتار زمین کشاورزی در این منطقه به کشت آنغوزه دیم اختصاص یافته است.

او گفت: سالانه حدود ۱۵تن شیرابه (صمغ) آنغوزه تلخ در این شهرستان تولید و به کشورهای آمریکا، انگلستان، ژاپن، هندوستان، پاکستان و حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

آنغوزه که در زبان پارسی به آن ‘انگدان’ می گویند، از گیاهان دارویی تیره چتریان است و در مناطق استپی و بیابانی ایران می روید.گیاه آنغوزه، گونه‌ای نادر است که رویشگاه آن منحصرا ایران و افغانستان است و فردی به نام کامفر، ۳۴۰ سال پیش با کمک اهالی شهرستان لارستان در استان فارس، اقدام به استخراج شیرابه آن به روش تیغ‌زنی سنتی کرد.

طعم آنغوزه گس است و در بعضی گونه ها تلخ و بویی شبیه بوی سیر دارد و بسیار تند است. شیرابه آنغوزه که از ریشه آن گرفته می شود، خاصیت دارویی دارد و از آن به عنوان ضد انگل استفاده می شود و در طب سنتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.شهرستان نی ریز در فاصله ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز واقع است

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.