×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌اندازی اولین پالایشگاه فرآورده‌های گیاهان دارویی در گلپایگان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا عصاره در نشست خبری امروز با اشاره به برگزاری چهارمین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های دارویی و طب ایرانی از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه افزود: این جشنواره به صورت دو سالانه برگزار می‌شود که اولین دوره آن در سال ۹۱ بوده که در آن زمان هیچ شرکت دانش بنیانی در این حوزه حضور نداشتند.
وی از رونمایی از ۴۸ طرح ویژه در این جشنواره خبر داد و افزود: در این دوره از جشنواره ۴۸ طرح ویژه که به مرحله تولید انبوه رسیده و خط تولید آن راه اندازی شده است، رونمایی می‌شود که از آن جمله می‌توان به داروی درمان میگرن با عنوان میگریکات اشاره کرد.
عصاره با اشاره به وجود ۱۷۰ شرکت دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی اظهار کرد: در این جشنواره این تعداد شرکت حضور دارند. ضمن آنکه ۱۱۰ استارت آپ نیز در این جشنواره مشارکت خواهند کرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی با تاکید بر اینکه از این تعداد شرکت دانش بنیان، ۸۰۰ محصول در نمایشگاه عرضه می‌شود،خاطرنشان کرد: علاوه بر آن ۵۵۱ شرکت خصوصی فعال در حوزه تولید گیاهان و فرآورده‌های دارویی حضور خواهند داشت.
وی ادامه داد: در چهارمین دوره نمایشگاه ۱۳۲ فناوری قابل تجاری سازی در بخش فن بازار این نمایشگاه حضور دارند. این تعداد در سال ۹۱، ۲۵ فناوری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه در بخش فناوری‌های قابل تجاری سازی، ۱۵۰ طرح رد شده‌اند اضافه کرد: علاوه بر آن در بخش جشنواره دانش آموزی ۱۰۰۰ طرح ارسال شد که پس از داوری‌های انجام شده ۱۷۰ طرح دانش آموزی در این بخش عرضه می‌شود.
به گفته وی این تعداد طرح دانش آموزی در بخش جشنواره دانش آموزی به رقابت می‌پردازند و طرح‌های برتر مشمول مشوق‌هایی چون اعطای بورس تحصیلی و یا کمک هزینه تحصیلی اعطا خواهد شد.
عصاره همچنین از راه اندازی سلامت کده در این نمایشگاه خبر داد و گفت: در سازمان بهداشت جهانی در زمینه روش‌های درمانی نوین مقاومت‌هایی وجود دارد اما این سازمان مطالعات وسیعی در زمینه طب سنتی کشورهای مختلف پرداخته است.
وی اضافه کرد: از آنجایی که مردم از عملکرد سلامت کده‌ها مطلع نیستند؛ از این رو در این نمایشگاه سلامت کده‌هایی با حضور پزشکان حوزه طب سنتی و ایرانی حضور دارند و به صورت رایگان به مردم خدمات درمانی ارائه خواهند داد.
دبیر چهارمین جشنواره گیاهان دارویی بخش موزه گیاهان زنده را از دیگر بخش‌های این نمایشگاه نام برد و یادآور شد از آنجایی که مردم تمایل دارند با گل و گیاهان آشنا شوند از این رو در فضای بیرون از مصلای امام خمینی (ره) گلخانه‌ای با حضور شرکت‌های تولید کننده نهال، غده، پیاز فعال در این حوزه هستند برگزار می‌شود.
عصاره به حجم قراردادهای سومین نمایشگاه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵ حدود هفت تا هشت میلیارد تومان قرارداد منعقد شده است.
وی همچنین میزان صادرات در حوزه گیاهان دارویی را بالغ بر ۵۲۰ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این رقم شامل صادرات زعفران، شیرین بیان، موسیر، گل محمدی، ادویه و جات و انواع آویشن‌ها می‌شود.
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی حجم صادرات انواع اسانس‌ها را ۴۵ میلیون دلار و حجم صادرات محصولات دانش بنیان شامل دارو و فرآورده‌های گیاهان دارویی را ۲۵ میلیون دلار عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت توجه به استانداردسازی فرآورده‌های دارویی خاطرنشان کرد: در زمینه استانداردسازی ضعیف هستیم.
وی با بیان اینکه برای تولید مواد اولیه مراحل مختلفی طی می‌شود افزود: در مراحل فرآوری ثانویه فرآورده‌های دارویی نیاز به استانداردسازی داریم که در این زمینه با حضور نمایندگان پژوهشکده استاندارد، معاونت علمی و پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی ۱۵ استاندارد در این حوزه تدوین شده، که این استانداردها که توسط سازمان استاندارد ابلاغ شد.
وی در عین حال از تلاش این ستاد برای راه اندازی پالایشگاه فرآوری گیاهان دارویی خبر داد و افزود: این پالایشگاه به منظور بررسی فرمولاسیون‌ها، گرانول و مواد جامد و مایع بر اساس مواد موثره انجام خواهد داد.
عصاره با بیان اینکه این پالایشگاه با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان راه اندازی می‌شود ادامه داد: زیرساخت‌های اولیه آن آماده شده به گونه‌ای که با یک مشاور خارجی تجهیزات مورد نیاز این پالایشگاه در قالب ۲۰ کانتینر به کشور وارد شده و در بهمن ماه سال جاری در گلپایگان با ظرفیت ۲۵۰۰ تن ماده اولیه استاندارد مورد نیاز صنایع تولید خواهد شد.
وی به تعداد مجوزهای اعطا شده از سوی سازمان غذا و دارو اشاره کرد و گفت: این سازمان در سال ۹۲ ، به ۱۰۵۰ قلم فرآورده گیاهان دارویی مجوز داد که این تعداد در سال جاری به۲۶۵۸ قلم فرآورده رسیده است.
وی تعداد مجوزهای صادر شده برای فرآورده‌های طب سنتی را ۱۳۴۶ مورد ذکر کرد و یادآور شد: این تعداد محصولات در صنعت تولید شده و وارد بازار شده است ولی به معنای تولید مواد اولیه استاندارد نیست؛ چرا که اکثر شرکت‌های فعال در این حوزه به دلیل نبود ماده موثره استاندارد اقدام به واردات آن به کشور کرده‌اند

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.