×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۷ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کاشت گیاهان دارویی در شهرستان تنگستان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، آزاده قاسم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تنگستان تا کنون بر روی ۳۳ مرتع از مراتع شهرستان، طرح های مرتعداری اجرا نموده است که گامی در راستای حل مشکلات دامداران و توجه به توسعه پایدار محسوب می‌شود.

وی افزود: میزان مراتع  شهرستان تنگستان هم اکنون بیش از ۱۲۶ هزار هکتار است و یکی از طرح های مهم این اداره ممیزی مراتع است.

قاسم‌زاده مراتع بهره برداری صحیح و اصولی از مراتع شهرستان را ضامن پایداری محیط زیست دانست و عنوان کرد: اجرای طرح های مرتعداری دقیقاً در سامان های عرفی دامداران شهرستان انجام می گیرد.

وی افزود: در این طرح وظیفه منابع طبیعی و بهره بردار نیز تعریف شده و شرح وظایفی که بر عهده منابع طبیعی و یا بر عهده بهره بردار است در این طرح کاملا روشن است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان تنگستان خاطر نشان کرد: این شهرستان نزدیک به ۲۱ هزار واحد دامی دارد که اگر برای تغذیه آنها در مراتع برنامه‌ریزی نباشد، بعنوان یکی از عوامل مهم تخریب  طبیعت شناخته می‌شوند و متاسفانه در شرایط فعلی ما بین نیازغذائی دام و علوفه مراتع تعادلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: عدم تعادل بین نیاز غذائی دام و علوفه تولیدی باعث می شود که دام‌ها فشار مضاعفی را بر مراتع وارد کنند که این نمونه در سال‌های خشکسالی و کم‌بارشی که در استان بیشتر شاهد بوده‌ایم بیشتر مشخص است.

قاسم‌زاده اظهار داشت: ما برای افزایش تولید علوفه در مراتع با همکاری مجریان طرح‌های مرتعداری سالانه برحسب اعتبارات پیش بینی شده کارهاری احیاء و اصلاح، بوته کاری، کپه کاری، قرق و احداث آب انبار، ایجاد بندهای خاکی، ذخیره نزولات آسمانی و بذر پاشی انجام می‌دهیم.

وی گفت: این اداره  همچنین در راستای توانمندی دامداران در مراتعی که استعداد رویش گیاهان دارویی داشته باشد نیز اقدام به کاشت گیاهان دارویی می کند و در سالهای گذشته در همین راستا در مراتع گیاهان «لگجی» نیز کار شده است. شهرستان تنگستان بیش از ۱۰۴ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۱۲۶ هزار هکتار مرتع و بیش از ۵۶ هزار هکتار اراضی بیابانی دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.