×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جداسازی و شناسایی ترکیب کومارینی Aurapteneاز گیاه انحصاری Ferula persica var. latisecta در ایران

مقاله : جداسازی و شناسایی ترکیب کومارینی Aurapteneاز گیاه انحصاری Ferula persica var. latisecta در ایران

سحر سروی۱، محبوبه طاهرخانی* ۲، مجید قربانی نهوجی۳

۱دکتری دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فیتوشیمی و شیمی فناوری اسانس، دانشکده شیمی دارویی، واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

۲دکتری استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، دانشکده علوم پایه، گروه شیمی، تاکستان، ایران ، mah.taherkhani@tiau.ac.ir

۳دکتری مرکز تحقیقات گیاهان دارویی، پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، کرج، ایران

چکیده:

مقدمه: گیاهان دارویی جنس کما (Ferula spp.) پراکندگی وسیعی در دنیا دارند. بسیاری از آنها انحصاری و بومی ایران هستند و در طب سنتی به عنوان ضد نفخ، ضد تشنج و خلط‌آور مصرف می‌شوند. این گیاهان عمدتاً حاوی ترکیبات کومارینی، فلاونوئیدی و گوگردی هستند و اثرات بیولوژیکی متعددی از آنها گزارش شده است.

هدف: منظور از این تحقیق بررسی فیتوشیمیایی عصاره تام اندام هوایی و خالص‌سازی و شناسایی ترکیبات عمده موجود در عصاره گیاه دارویی و انحصاری Ferula persica Willd var. latisecta می­باشد.

روش بررسی: در ابتدا مراحل عصاره‌گیری و سپس چربی‌گیری عصاره انجام شد. در مرحله بعد عصاره به ستون کروماتوگرافی برده شد و از نظر ترکیبات متشکله بررسی شد. پس از فراکشن‌گیری‌های متوالی، با استفاده از تکنیک کروماتوگرافی صفحه‌ای ترکیبات طبیعی موجود در گیاه خالص‌سازی شده و سپس ساختار ترکیبات توسط روش‌های طیف سنجی (۱H-NMR،۱۳C-NMR ، DEPT و IR) شناسایی شد.

نتایج: در اثر فرایند خالص‌سازی یک ترکیب شاخص حاصل شد و بررسی نتایج حاصل از تکنیک‌های طیف‌سنجی مختلف بر روی این ترکیب درنهایت منجر به شناسایی و معرفی یک ترکیب کومارینی جدید با نام (Auraptene) برای گیاه مورد مطالعه شد.

نتیجه‌گیری: گیاه F. persica یکی از گیاهان انحصاری ایران بوده و شامل ترکیبات طبیعی مختلفی از جمله کومارین‌ها می‌باشد و لذا لزوم حفاظت از گیاه جهت هرگونه بهره‌برداری‌های اقتصادی و علمی تأکید می‌شود.

 

برای دریافت مقاله کامل روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.