×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تولید ۱۴۰۰ تن گیاهان دارویی در خراسان جنوبی/صادرات ۷۵ درصد زیره سبز به اروپا

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، غلامرضا هادربادی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: زیره سبز یکی از گیاهان دارویی خراسان جنوبی بوده که به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان صادر می شود.

 وی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد زیره سبز در شهرستان فردوس و سرایان کشت می شود، افزود: با برداشت این محصول سالانه دو میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان نصیب بهره برداران می شود.

 هادربادی تعداد بهره برداران زیره سبز در استان را حدود ۱۰ هزار بهره بردار عنوان کرد و بیان داشت: سالانه بیش از سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان به کشت این محصول اختصاص دارد.

 وی زمان کشت زیره سبز در این استان را معمولا اوایل اسفند ماه در استان تا ۱۵ فروردین ماه سال بعد اعلام کرد و گفت: همچنین برداشت این محصول از تیر ماه در استان آغاز و تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: خراسان جنوبی در تولید گیاهان دارویی مقام سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

 

 گیاهان دارویی به عنوان منبعی برای درآمدزایی و حذف وابستگی به نفت

 به گفته وی گیاهان دارویی به لحاظ درآمدزایی بسیار بالا می تواند راهکاری برای جلوگیری از وابستگی به صادرات نفت باشد که این امر نیازمند توجه ویژه مسئولان برای فرآوری است.

 هادربادی با اشاره به اینکه گیاهان داوریی منبع سرشار سلامت و درآمدزایی هستند، افزود: مزیت بهره برداری از گیاهان دارویی این است، که اگر مرتع داران، روستائیان و کشاورزان از گیاهان برای فرواری استفاده کنند این امر موجب درآمدزایی افراد بومی منطقه شده و این خود منجر به حراست و حفاظت از آن مرتع می شود.

 وی بر اهمیت موضوع فراوری گیاهان دارویی در سطح استان تاکید کرد و گفت: ایجاد صنایع فراوری در بحث گیاهان دارویی به نفع سرمایه گذاران بوده و کیفیت و فراوانی گیاه را افزایش می دهد.

 

۶۰ درصد گیاهان دارویی به خارج از استان صادر شد

 هادربادی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد تولیدات گیاهان دارویی در داخل استان مصرف شده است، افزود: همچنین ۶۰ درصد به خارج از استان صادر شده است.

 به گفته وی گیاهان دارویی خراسان جنوبی به استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و تهران صادر می شود.

 وی آنغوزه، شیرین بیان، وشاء، آویشن، خاکشیر، زیره سبز، کلپوره، درمنه، بومادران، بابونه، کما، آلوورا، سماق، نعنا فلفلی و نعنای محلی، به لیمو، اسطخودوس، رزماری، کتیرا و … را از نمونه های گیاهان دارویی در استان برشمرد.

 

تولید ۱۴۰۰ تن گیاه دارویی در خراسان جنوبی

 هادربادی از پیش بینی برداشت حدود ۱۴۰۰ تن گیاهان دارویی در استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال حدود  هزار و ۵۰  تن انواع گیاهان دارویی در استان تولید و از مراتع و باغات و مزارع برداشت شده است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ارزش ریالی این تولیدات را حدود ۲۱ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۹ هزار و ۴۴۲ هکتار از مزارع و عرصه های طبیعی استان زیر کشت گیاهان دارویی است.

 

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.