×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تحقق نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی در گرو همکاری سازمانها

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار مهر، محمد حسن عصاره در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره ملی گیاهان دارویی در شیراز افزود: میزان تنوع گونه های گیاهی کشور ۲ تا ۳ برابر قاره اروپاست و بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در ایران رویش دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از میان این هشت هزار گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ای، آرایشی و بهداشتی و همچنین هزار و ۷۳۰ گونه آنها نیز به عنوان گیاهان بومی ایران شناخته شده اند.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی از جمله برنامه های پیش رو برای استفاده درست از این ظرقیت بسیار بزرگ در کشور است که در این راستا باید سرمایه گذاری مدون و درستی انجام شود.

عصاره یادآور شد: باید سرمایه گذاری لازم برای توسعه صنایع درعصاره و اسانس انجام شود و خدمات طب ایرانی به طور شبکه ای در مراکز درمانی، خانه های بهداشت، سلامتکده ها و داروخانه های طبیعی فراگیر شود.

وی با اشاره به اینکه این توسعه و رشد باید با توجه به وضعیت آب کشور انجام شود، گفت: باید برنامه ریزی دقیق برای اصلاح نوع مصرف آب نیز در نظر گرفته شود.دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری تصریح کرد: طرح اصلاح الگوی کشت در این راستا بسیار تاثیرگذار است زیرا توسعه گیاهان دارویی به راحتی می تواند جایگزین کشت های پرمصرف شود.

عصاره ادامه داد: وزارتخانه های کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، علوم،تحقیقات و فناوری، صنعت معدن و تجارت، وزارتخانه های آموزش و پرورش و امورخارجه، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد در بحث نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی مکلف به فعالیت شدند.

وی افزود: برای تحقق نقشه راه سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی حمایت همه جانبه نهادهای متولی برای تخصیص اعتبارات ویژه دستگاهی به منظور پیشبرد برنامه عملیاتی ضروری است.

دبیر ستاد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه از داشته های خود به درستی و با ارزش افزوده مناسب استفاده نمی کنیم، گفت: : آمارها نشان می دهد که ۹۳ درصد زعفران جهان در ایران کشت می شود و سود صادراتی ایران کمتر از ۴۵۰ میلیون دلار است در حالی که گردش مالی این محصول و فرآورده های آن در جهان چند میلیارد دلار است و از طرفی در بحث گل محمدی که اسانس آن از گران ترین اسانس های گیاهی به شمار می رود و هر لیتر آن ۱۸ هزار دلار فروخته می شود شاهد انجام فعالیت های موثر نیستیم.عصاره تصریح کرد: باید با ایجاد زیر ساخت های مناسب فرصت های مناسبی برای جذب سرمایه گذار در این عرصه فراهم شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.