×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گونه های گیاهی در گناباد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد گفت: این شهرستان دارای قابلیت‌های بسیار خوبی در بحث گیاهان داروئی نیز بوده و علی‌رغم خشکسالی‌هایی که داشته‌ایم بیش از ۱۵۰ گونه گیاه داروئی شناسایی شده که بعضا از کمیت و کیفیت قابل توجهی در استان خراسان رضوی برخوردار است.

مجتبی محرابی ، به مناسبت هفته منابع طبیعی در ادامه با بیان این‌که حفظ و احیای منابع طبیعی بدون حضور مشارکت مردم و سازمان‌ها میسر نیست، اظهار کرد: با توجه به شعار هفته منابع طبیعی که «منابع طبیعی، با مردم، برای مردم» بوده و هم‌چنین مشکلاتی که در حوزه بیابان و آب وجود داشته در بعد مشارکتی اقدامات بسیار انجام گردیده و در چند بخش فنی نیز این شهرستان رتبه برتر استان خراسان رضوی را کسب نموده است.

وی ادامه داد: با عنایت به اهمیتی که مباحث آب و آبخیزداری دارد بعد از استمرار خشکسالی‌هایی که حدود دو دهه در گناباد حادث شده و منجر به افت کیفیت و کمیت منابع آبی شده لازم است که در بالادست اقداماتی برای کنترل سیل روان آب انجام شود.

محرابی گفت: در حال حاضر بارش‌ها عمدتا رگباری و خارج از فصل بوده و در این حوزه حدود ۲۰ درصد شهرستان قبلا مطالعه و ۸۰ درصد هم اجرایی شده است که عمدتا در حوزه‌های جنوبی و ارتفاعات جنوبی گناباد بوده که اکثر قنوات و منابع آبی از آنجا منشاء می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گناباد افزود: با توجه به اهمیت مباحث در احیا و بهبود قنوات، کنترل سیل و جلوگیری از خسارات، چهار طرح آبخیزداری تصویب و یک طرح نیز در حال مطالعه است.

وی اضافه کرد: در حوزه جنگل نیز سه طرح با مشارکت خود مردم تهیه که ساز و کار اجرائی طرح‌ها نیز مشخص شده که عمدتا روی گونه‌های جنگلی مقاوم نظیر سماق متمرکز شده است، چراکه گناباد یکی از خواستگاه‌های اصلی سماق بوده و بیشترین سطح را در استان داشته و مرغوب‌ترین سماق ایران نیز در این شهرستان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به بیابان‌زدائی و مسائل مربوط به گرد و غبار و ریزگردها به عنوان سومین چالش جهانی، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۵۰۰ هکتار در گناباد نهال کاری شد و ۵۰۰ هکتار دیگر نیز امسال در دست اقدام داریم، ضمن این‌که تاکنون ۹ مورد تفاهم‌نامه اجرائی در حوزه بیابان‌زدائی و مسائل مربوط به منابع طبیعی با شورای فرهنگ عمومی، مجتمع آموزش عالی، آموزش و پرورش و… منعقد شده که بحث حفاظت از عرصه‌های موجود، احیا و توسعه عرصه‌های جنگلی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این تفاهم نامه‌ها بوده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.