×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
شناسایی ۲۱۲ گونه گیاه دارویی در زنجان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ،‌پرویز مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جمع آوری و شناسایی گیاهان استان  زنجان یکی از طرح های تحقیقاتی است که طی آن حدود یک هزار و ۱۰۰ گونه گیاهی در استان جمع آوری شده است.

وی به شناسایی و نگهداری گونه های مختلف گیاه دارویی اشاره کرد و یادآورشد: مصرف کنندگان با این تعداد گیاه دارویی آشنایی ندارند و فقط ۵۰ گونه آن را می شناسند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان گفت: کلکسیونی جامع از گیاه دارویی آویشن در این ایجاد شده است و با حمایت جهاد کشاورزی  و منابع طبیعی هر شهرستانی صاحب کلکسیونی از گیاهان دارویی همان منطقه خواهد شد.

مرادی هدف از تهیه کلکسیون گیاهان دارویی در شهرستان های استان زنجان را اطلاع کارشناسان از وجود این گیاهان دانست و افزود: کشاورزانی که خواهان کشت این گیاهان باشند نیز می توانند فعالیت های خود را در این زمینه آغاز کنند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان اظهارکرد: طرح های اطلس جنگل های استان تهیه شده و مطالعات سدهای زیر زمینی نیز به پایان رسیده است.

مرادی، طرح های در دست اجرا را درجه بندی مراتع استان زنجان به لحاظ گونه های با ارزش مرتعی، مشارکت روستائیان در طرح های آبخیزداری، منابع طبیعی و مناطق بیابانی برشمرد.

وی تاکید کرد: در طرح بیابانی، محدوده مناطقی که در حال بیابانی شدن و یا بیابان شده است مشخص می شود، نوع گیاهان موجود در این مناطق و گیاهان مناسب برای کاشت در آن برای جلوگیری از بیابانی شدن در دست مطالعه قرار دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های تحقیقاتی این مرکز پخش سیلاب است، گفت: مهمترین ایستگاه های پخش سیلاب آبخیزداری ایستگاه قره چریان این مراتع استان به شمار می رود که در حال حاضر منطقه را به لحاظ تامین منابع آبی متحول کرده است.

مرادی یادآوری کرد: در حال حاضر سیاست سازمان برون داد تحقیقات است تا بر اساس آن طرح ها دربخش اجرایی استان زنجان قرار گیرد.

گرایش های مختلف منابع طبیعی، بخش علوم دامی، اقتصادی – اجتماعی، اصلاح بذر، آبخیزداری، گیاه پزشکی و خاک و آب در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان انجام می شود.

در سال سالجاری ۱۰۰ طرح تحقیقاتی در بخش های مختلف توسط ۴۵ محقق در دست انجام است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.