×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
خرفه اکسیر جهانی!

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، خرفه که معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، کنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید، شاید زیاد مورد توجه نباشد اما اکنون کشف های مهمی در مورد آن انجام شده که توسط سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی ( Global panacea ) به آن داده شده است و متداول‌ترین گیاه دارویی مورد استفاده در جهان ذکر شده است.

سمیه نقیبی مدرس جهاد دانشگاهی نوشهر و کارشناس گیاهان دارویی در رابطه با خواص بسیار زیاد این گیاه دارویی گفت: خرفه از خانواده پرتولاکاسه از برگ‌های گوشتی است  و بذرهای سیاه ریز آن استفاده دارویی می‌شود، سه سال عمر دارد و با ارتفاع حدود ۴۰سانتی متر در مرحله بذر دهی با گل های رنگ زرد که در انتهای ساقه تشکیل شده و اوایل روز تا ساعت نه  تا یازده باز می ماند.

وی با بیان این که این گیاه  انشعاب فیبری دارد و می‌تواند به صورت عمقی در خاک نفوذ تا از رطوبت زیرین خاک استفاده کند اظهار کرد: به صورت خودرو در اواخر بهار تا اواخر تابستان در باغچه منازل کنار جوی ها و در مناطق مرطوب می روید که شاید زیاد مورد توجه نباشد و در مازندران نیز به وفور یافت می‌شود.

لقب اکسیر جهانی به خُرفه

وی با اشاره به این که از نظر سازمان بهداشت جهانی لقب اکسیر جهانی به این گیاه داده شده است افزود: یکی از سبزی‌های حضرت فاطمه زهرا در سفره غذایی بوده که دارای خاصیت دارویی،تب بر،ضدعفونی کننده،ضد اسپاسم، تصفیه کننده کبد،رفع درد،زخم های سوختگی به صورت ضماد،گزیدگی حشرات است.

این کارشناس گیاهان دارویی گفت: خُرفه قطع کننده و بندآورنده خونریزی نیز است.وی تصریح کرد:عصاره ساقه و برگ آن برای درمان بیماری های کبدی مفید است، سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده ها،قطع اسهال و تب استفاده می‌شود و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.نقیبی با تاکید بر این که  افراد سرد مزاج باید خُرفه را با نعناع و کرفس بخورند.

منابع معدنی و ویتامین های این گیاه علفی

مدرس جهاد دانشگاهی نوشهر در ادامه افزود: خُرفه علاوه بر وجود امگا سه در قسمت رویشی آن، مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و همچنین ویتامین ث به مقدار زیاد در بافت های آن وجود دارد.

وی افزود: غنی بودن از اکسیدان‌ها (رنگ قرمز ساقه) از دیگر مزیت های این گیاه است همچنین خرفه سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ)، B1 و B2 نیز است.

فواید تخم خرفه برای بدن

نقیبی اضافه کرد: تخم خرفه ضد کرم کدو است و عصاره ساقه و برگ آن برای بیماری های کبد و بیماری های کمی ویتامین c بسیار مفید بوده، البته کمتر از شاهی، زیرا در خرفه تا حد ۲۵ گرم در ۱۰۰ گرم برگ ویتامین c دارد و به عنوان رژیم غذایی اشخاص مبتلا به اسکوروی تجویز می شود.مازندران، این گیاه علفی به دلیل طبیعت سرد برای تسکین عطش بسیار مفید است، به ویژه با ورود به ماه مبارک رمضان به خوردن این سبزی مفید در افطار و سحر توصیه می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.