×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
نخستین بازار تخصصی گیاهان دارویی کشور در نصف جهان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی   به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب استان اصفهان بستر مناسبی برای رشد و تولید گونه های متنوع گیاهان دارویی است و با توجه به نیاز کم این نوع گیاهان به آب و شرایط خشکسالی استان در سال های اخیر می توان گفت کشت گیاهان دارویی یکی از بهترین روش ها برای جبران کم آبی، اصلاح الگوی کشت ودرآمدزایی غیرنفتی اصفهان است.

این شرایط مسئولان و مدیران شهر اصفهان را بر ان داشت تا مکانی برای ارائه و فروش گیاهان دارویی و گردهم آمدن بهترین تولید کننده های گیاهان دارویی کشور را در شهر اصفهان فراهم کند.

بازار گیاهان دارویی اصفهان برای اولین بار در کشور در مساحتی حدود ۴۰۰۰ مترمربع و با سرمایه گزاری بیش از سی میلیارد ریال و با جمع آوری و استقرار فعالترین شرکتها در زمینه های کشت و تولید ،فرآوری و تبدیل و بازرگانی که تشکیل دهنده یک چرخه کامل در امر بورس مبادلات عمده گیاهان دارویی و داروهای گیاهی می باشد که درسال ۱۳۸۷رسما افتتاح و به بهره برداری رسید.

این مجموعه با حضور ۳۱ شرکت و با هدف ساماندهی مبادلات عمده درون کشوری در درجه اول و ایجاد ارتباط فعال با کشور های خارجی و صادرات عمده در درجه دوم شروع به فعالیت نمود.

بازار گیاهان دارویی اصفهان در سه بخش کشت و تولید ، فرآوری و تبدیل و تجارت و بازرگانی فعال است و در این بازار همواره تلاش شده است محصولات عمده ای که مردم نیاز دارند با قیمتی مناسب و کیفیتی برتر در اختیار آنها قرار گیرد. در این بازار ۶ تا ۷ استان کشور که تولید کننده برخی محصولات گیاهی بودند ، با برندهای خاص خودشان مستقر شده اند.

بازار گیاهان دارویی اصفهان محصولات هم به صورت عمده و هم به صورت جزیی با ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان تر نسبت به قیمت های سطح شهر ارایه می شود، و انواع دمنوش های گیاهی ، عرقیجات گیاهی، محصولات آرایشی و بهداشتی گیاهی ، روغن های گیاهی ، گیاهان دارویی خشک ، محصولات ارگانیک و انواع ادویه جات به فروش می رسد.

مدیر روابط عمومی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه با صنعت گیاهان دارویی می‌توان اصفهان را نجات داد و تحول عظیمی در حوزه اقتصادی ایجاد کرد، گفت: کشت گیاهان دارویی آب زیاد نمی‌خواهد و از این منظر که استان سالهاست با بحران کم‌آبی مواجه است، کشت این نوع گیاهان هم می‌تواند درآمدزایی برای کشاورزان داشته باشد و هم زمینه صادرات داخلی و خارجی این محصولات را فراهم سازد.

بصیر طاهرزاده افزود: اجرای جشنواره های سالانه و همایش های مختلف در زمینه های طب سنتی و گیاهان دارویی با حضور اساتید دانشگاه و متخصصان در بازار گیاهان دارویی اصفهان سبب شده میزان مراجعه شهروندان به بازار افزایش یافته و سرانه فروش بالا رود.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر گرایش خانواده ها به مصرف گیاهان دارویی و استفاده از طب سنتی بیشتر شده بیان داشت: در این بازار صبح روزهای جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۱.۳۰ صبح کلاس هایی با حضور پزشکان طب سنتی و محققین گیاهان دارویی برای افزایش آگاهی مردم با موضوع شناخت طبع و مزاج ها ، خواص گیاهان دارویی ، طب سنتی و پاسخگویی به سوالات حاضرین برگزار می شود .

با توجه به شناسایی بیش از ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و برداشت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ تن گیاه دارویی از مراتع استان اصفهان می توان گفت که اصفهان به لحاظ تنوع اقلیمی، بیشترین تولید گیاهان دارویی را در کشور دارد.

انواع کتیرا ، برگ کرفس کوهی ، آنغوزه موسیر ، آویشن ، زیره سیاه ، تره کوهی و سماق از عمده ترین ۴۵ گونه گیاه دارویی مراتع استان اصفهان است که همه ساله از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر در شهرستانهای فریدن ، فریدونشهر ، خوانسار ، سمیرم ، خور و بیابانک و اصفهان برداشت می شود.

زیره سبز یکی از گیاهانی است که ۵۰ درصد زمین‌های تحت کشت گیاهان دارویی در اصفهان در اختیار آن قرار دارد و با توجه به اینکه زیره سبز یک گیاه کم آب با دوره رشد خیلی کوتاه و یکساله است به همین دلیل متقاضی کشت آن زیاد است. بعد از زیره سبز گیاهان دارویی نعناع، کاسنی، شوید و بابونه بیشتر کشت و کار می‌شود که این گیاهان اکثراً محصولات پرآب هستند

گیاهان دارویی دیگری هم مثل ختمی، کنگر فرنگی، رازیانه، قدومه، باد رنجبویه، آلوئه ورا، گیاه سرخال گل و حتی زیره سیاه در سطح استان کشت شده است.

نکته مهمی که در رابطه با گیاهان دارویی باید به آن توجه کرد ،کشت و برداشت آن در زمان و فصل مناسب است چراکه تاثیرات دارویی گیاهان دارویی به این بستگی دارد که در چه فصل و در چه زمانی کاشت و برداشت شود و توجه نداشتن به این موضوع سبب شده که بسیاری از گیاهان دارویی زمانی تجویز شود که از هیچ خاصیت دارویی برخوردار نیست.

به عنوان مثال اگر یک گیاه را در فصل اردیبهشت برداشت کنیم ماده موثره آن در برگ گیاه است و در آن زمان نیاز است که برگ آن برداشت و برای درمان استفاده شود و همین گیاه اگر در فصل خرداد برداشت شود چون ماده موثره آن در ریشه جمع شده است، دیگر برگ گیاه تاثیر دارویی ندارد و لازم است که ریشه آن برای درمان بیماری تجویز شود.

مدیر روابط عمومی سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان گفت: افرادی که در زمینه کشت وکار گیاهان دارویی فعالیت می کنند معمولا از شغلشان راضی هستند زیرا قیمت فروش گیاهان دارویی برای کشاورزان نسبت به هزینه‌ای که برای کشت آن می‌کنند صرفه اقتصادی دارد و در حال حاضر یک سری از شرکت‌ها به طور خاص گیاهان دارویی تولید می‌کنند.

بصیر طاهر زاده یکی از اهداف اصلی این بازار را صادرات خواند و گفت: کاشت گیاهان دارویی صنعتی درامد زا و پرسود است و با توجه به حضور تولیدکنندگان برتر کشور از استان های تهران ، فارس، چهرمحال و بختیاری و خراسان در بازار گیاهان دارویی اصفهان، در حال بررسی و تحقیق برای فراهم اوردن شرایط صادرات به کشورهای همسایه و اروپایی هستیم.

با ارایه برنامه ها ی علمی، آشنایی با نحوه کاشت، داشت و برداشت اصولی متناسب با شرایط آبی و منطقه ای استان ، می توان ضمن ایجاد شرایط مناسب برای توسعه گیاهان دارویی ، امکان صادرات آن را به سایر کشورها فراهم کرد.

وی ادامه داد: در استان پتانسیل خوبی در زمینه کشت گیاهان دارویی، به دلیل اقلیم متنوع و کم آبی داریم واگر بازار مصرفی داشته باشیم ، تولیدمان را راحت در بازار می‌فروشیم و از لحاظ اقتصادی هم برای کشاورز صرفه دارد.

صنعتی بودن ،کارآمد بودن نیرو و تنوع گونه های گیاهی این استان را ظرفیتی مناسب برای توسعه تولید گیاهان دارویی در این استان می داند.

با توجه به اینکه کشور به دنبال درآمدزایی غیر نفتی است و استان اصفهان ظرفیت بالایی در کشت انواع گیاهان دارویی دارد و مردم به سمت مصرف این نوع گیاهان سوق یافته اند، بهترین نسخه‌ای که می‌توان برای بحران اقتصادی استان پیچید، تغییر کشت کشاورزان به سمت کاشت گیاهان دارویی است.

بازار گیاهان دارویی اصفهان که در میدان لاله، ابتدای خیابان پروین، جنب آتش نشانی واقع شده است، همه روزه صبح ها از ساعت ۸.۳۰ الی ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۱۶.۳۰ الی ۱۹.۳۰ آماده ارایه محصولات به شهروندان می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.