×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی به نقل از فارس، سنبل طیب یا علف گربه دارای بویی مطبوع است. گربه بوی این گیاه را از فاصل دور تشخیص داده به طرف آن می‌رود و در اطراف آن به جست و خیز می‌پردازد و از بوی آن بی‌هوش می‌شود. گل‌های سنبل الطیب به رنگ سفید یا صورتی و خوشه‌ای است.

ریشه سنبل الطیب از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و در رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری مفید است، ضد اسپاسم و آرام بخش است. همچنین سنبل الطیب برای معالجه صرع نیز مفید است و بی‌خوابی را درمان می‌کند.

محمد صالحی سورمقی، استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار می‌کند: گیاه سنبل‌الطیب با نام فارسی “علف گربه “، به نام علمی valeriana officinalis و نام عمومی valeriain از قدیم به عنوان آرام‌بخش و رفع بدخوابی استفاده می‌‌شد.

به گفته وی قسمت مورد استفاده این گیاه، ریشه‌های آن است که دارای بوی خاصی است و باعث سرمستی گربه می‌شود؛ به همین دلیل به علف گربه مشهور است.

استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌افزاید: عرق سنبل‌الطیب ضد تشنج و محرک، مسکن، باد شکن، مقوی قلب و اعصاب و کاهش‌دهنده فشار خون، ضد ادرار آوری، ضد اسهال و ضد عفونی کننده بدن است.

صالحی سورمقی بیان می‌کند: امروز از ریشه‌ گیاه سنبل‌الطیب در صنایع داروسازی، فرآورده‌هایی به شکل قرص، کپسول و قطره تهیه شده است که می‌توان به راحتی از آنها استفاده کرد.

وی می‌گوید: نکته قابل اهمیت درباره استفاده از این گیاه این است که داروهای این گیاه را نباید به طور ممتد و طولانی مدت مصرف کرد و باید پس از ۲ یا ۳ هفته مصرف آن را برای یک یا ۲ هفته قطع کرد.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه نیز می‌گوید: عرق گیاه سنبل‌الطیب دارای خواص بسیاری است که از مهمترین خواص آن می‌توان به آرام‌بخش بودن کاهش دهنده فشار خون و برطرف کننده بی‌خوابی اشاره کرد.

به گفته وی عرق سنبل‌الطیب ضد تشنج و محرک، مسکن، باد شکن، مقوی قلب و اعصاب و کاهش‌دهنده فشار خون، ضد اسهال و ضد عفونی کننده بدن است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.