×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی، آیت الله غلامیان در کارگاه آموزشی اصول جمع‌آوری و خشک کردن گیاهان دارویی در این شهرستانبا تاکید بر اینکه بهره‌برداری از انواع گیاهان دارویی مرتعی خودرو باید به تناسب احتیاجات صورت بگیرد، اظهار داشت: برهمین اساس اگر خارج از حد نیازمندی اقدام به بهره‌برداری یا کشت گیاهان دارویی شود، نه تنها به علت عدم مصرف در انبارها باقی می‎ماند و غالب آنها به‌ویژه انواع اسانس‌دار، خواص درمانی خود را از دست می‎دهند.

وی با بیان اینکه تعداد گیاهانی که امروزه از نظر درمانی مورد استفاده قرار می‎گیرند، بسیار است، گفت: اگر مکان وسیع و مجهزی برای خشک کردن گیاهان دارویی موجود نباشد هرگز نباید اقدام به جمع‌آوری مقدار زیادی از گیاهان شود، چراکه همیشه پس از جمع‌آوری، باید مقدمات خشک کردن گیاهان فراهم شود و اگر وسیله کار فراهم نباشد تمامی زحمات بی‌نتیجه خواهد ماند.

غلامیان با اشاره به نکات فنی جمع‌آوری و محصول برداری گیاهان دارویی، گفت: هرگز نباید برای محصول برداری تا آخر تابستان معطل شد، زیرا قبل از این که سرما آنها را از بین ببرد باید عمل محصول برداری انجام شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بروجن با بیان اینکه زمان محصول برداری هر گیاه، مخصوص به خود است، گفت: از آنجا که مواد متشکله اندام‌های یک گیاه بسیار متفاوت است، فقط قسمت‎های بخصوصی از گیاه برای تهیه دارو مورد استفاده قرار می‎گیرد. وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که میزان مواد موثر در گیاه به هیچ وجه ثابت نبوده و متناسب با کیفیت رشد گیاه تغییر می‎کند.

غلامیان با اشاره به رعایت عوامل مهمی که در میزان مواد موثر گیاهان تأثیر دارد، گفت: زمان جمع آوری، جدا کردن مواد موثر، تشخیص مواد استخراج شده بسیار حائز اهمیت است. وی ارزش افزوده گیاهان دارویی را قابل توجه دانست و گفت: ارزش افزوده در زمینه گیاهان دارویی مختلف با برنامه‌ریزی بیش از شرایط کنونی نیز قابلیت افزایش را دارد و این ظرفیت در کشور و استان موجود است.

غلامیان با بیان اینکه در این استان تاکنون یک‌هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده است،‌ گفت: سرمایه‌گذاری در این مسیر علاوه بر ایجاد اشتغال جوانان می‌تواند بستر صادرات این محصولات ارزشمند را فراهم و در نتیجه برای این استان اشتغالزایی و برای کشور ارزآوری داشته باشد.

کارگاه آموزشی اصول جمع‌آوری و خشک کردن گیاهان دارویی از سوی واحد امور زنان ترویج جهاد کشاورزی با هدف آشنایی با روش صحیح بسته بندی به‌منظور ارائه به بازار به صورت استاندارد در بروجن برگزار شد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.