×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، ذبیح الله مهری پور، رییس جهاد دانشگاهی واحد ایلام و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی استان ایلام در پنجمین جلسه ستاد که با حضور اعضا در استانداری ایلام تشکیل شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در چارچوب مصوبات جلسه گذشته ستاد، تصریح کرد: کمیته‌های چهار گانه‌ای شامل کمیته توسعه کشت، علمی پژوهشی، آموزش و ترویج و اقتصاد و بازاریابی تشکیل شده که در آن‌ها پیشنهاداتی مطرح و برخی پیشنهادات نیز تصویب شده و برخی پیشنهادات نیز در دست بررسی است.

وی با بیان این که هر چند برخی اعضای ستاد از تدوین برنامه‌های مختلفی در این زمینه خبر می‌دهند، اما تعدادی از آنها هنوز برنامه خاصی را ارائه نکرده‌اند که باید نسبت به ارائه برنامه اقدام کنند تا چشم انداز روشن‌تر باشد.

دبیر ستاد با بیان اینکه در کمیته علمی پژوهشی دو پیشنهاد مبنی بر تشکیل شرکتهای دانش بنیان و مدیریت دانشگاه ایلام بر این کمیته بوده است، گفت: در کمیته آموزشی هم امور عشایری پیشنهاد جذب مشارکت جامعه عشایری در این عرصه را مطرح کرده است؛ چرا که بسیاری از گونه‌های گیاهان دارویی دیمی هستند و باید به قابلیت جامعه عشایری در این عرصه توجه ویژه‌ای شود.

مهری پور افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره)، با معرفی مددجویان برای دیدن آموزش‌های لازم، گامی اساسی در این راه برداشته است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی استان ایلام ادامه داد: امروز استان ایلام از دانش آموختگان زیادی در عرصه کشاورزی برخوردار است که نه تنها می‌توانند در راه ایجاد اشتغالزایی گام بردارند، بلکه می‌توانند در این بستر حرکت استان را در قالب تشکیل تعاونی‌ها بسوی توسعه سرعت بخشند که نظام مهندسی کشاورزی می‌تواند در این عرصه بخوبی نقش آفرینی کند.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با بیان این‌که در این امر مهم دارای رقبایی از استان‌های دیگر هستیم، تصریح کرد: با هماهنگی‌های خریداران داخلی و رایزنی‌هایی که از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام گرفته است در صدد بازاریابی برای محصولات در کشور عراق هستیم.

مهری پور به نقش این عرصه در ترویج مشاغل خانگی اشاره و تصریح کرد: اگر فرایند مالی برای این موضوع طی شود، آمادگی‌های لازم برای آموزش در این زمینه بخوبی وجود دارد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، طرح مطالعاتی بسته بندی گیاهان دارویی، کاشت گونه‌های ملیس، آویشن و نعناع فلفلی و به لیمو در سطح هشت هکتار از زمین‌های استان و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف را از جمله اقدامات انجام گرفته توسط جهادگران این واحد اعلام کرد.

مجتبی اعلایی، استاندار ایلام و رییس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب ایرانی استان ایلام نیز اظهار کرد: استان ایلام نیازمند حرکت جدی به سوی توسعه است و نمی‌توان با تقلید از مبانی توسعه در دیگر استان‌ها به سوی این مطلوب حرکت کرد، بلکه باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان گام برداشت که گیاهان دارویی یکی از این مبانی و ظرفیتهاست.

وی با بیان اینکه ضعف دستگاه‌های استان در کارهای مشارکتی بخوبی نمایان است، تصریح کرد: یکی از انتقادات وارده بر دستگاه‌های استان این است که مایلند کارها را به تنهایی انجام دهند و حاضر نیستند در طرح‌هایی که نیازمند مشارکت و حضور دستگاه‌ها در کنار هم است، فعال باشند که در تمام برنامه‌های مشارکتی این نقیصه بخوبی قابل مشاهده است.

استاندار ایلام ادامه داد: جهاد دانشگاهی بدلیل اینکه در سطح ملی طیف وسیعی از موضوعات مختلف را دنبال می‌کند، بعنوان دبیر ستاد انتخاب شده است و اعضای ستاد باید برنامه‌های خود را در زمینه گیاهان دارویی به این ستاد ارسال کنند تا دبیرخانه بتواند برنامه‌ها را هدایت کرده و برنامه‌ای جامع در نظر گرفته شود.

اعلایی، با تاکید بر حمایت دولت از طرح‌های ارائه شده در این زمینه، گفت: امسال ۱۰۷ میلیارد تومان در بخش کشاورزی اختصاص یافته است که فارغ‌التحصیلان کشاورزی می‌توانند از این ظرفیت بخوبی استفاده کنند.

وی تعریف صحیح از موضوعات مختلف گیاهان دارویی را عاملی مهم در ایفای نقش اعضا دانست و گفت: وظیفه اعضای ستاد فراهم کردن بستر لازم برای حضور مردم در این فعالیتهاست.

رییس ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی استان با بیان اینکه حرکت این ستاد نباید بدلیل عدم همکاری منسجم برخی اعضا متوقف شود، ابراز امیدواری کرد با حرکت منسجم و تعریف وظایف بتوان به هدف مورد نظر که توسعه استان است، رسید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.