×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ایران با تولید یک میلیون تن انار از هند، چین، آمریکا و ترکیه پیشی گرفت

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) به ساوه، مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از باغ‌ها و سردخانه‌های انار شهرستان ساوه با اشاره به اینکه انار میوه بومی ایران است، گفت: زمین ما که در محدوده کویر مرکزی واقع شده است، دارای شرایط آب و هوایی خشک و نیمه‌گرمسیری است که درختان انار می‌توانند در چنین شرایطی اهمیت خاصی داشته باشند، به همین دلیل در تمام استان‌های کشور که در حاشیه کویر مرکزی قرار دارند، کشت و کار انار از گذشته رونق ویژه‌ای داشته و سطح زیر کشت، تنوع ارقام، میزان رشد، باردهی درخت و کیفیت محصول آن قابل توجه است.

ابوالقاسم حسن‌پور رتبه ایران در دنیا به لحاظ تولید انار را با سطح زیر کشت ۶۸ هزار و ۶۰۰ هکتار و عملکرد ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار، نخستین رتبه عنوان کرد و افزود: کشورهای هند، چین، آمریکا و ترکیه در رتبه‌های بعدی پس از ایران قرار گرفته‌اند.

وی مهم‌ترین بازارهای هدف صادرات انار ایران را عراق، روسیه، ترکمنستان، امارات متحده عربی، هلند، آلمان، سوئد، کویت، فرانسه و سوئیس برشمرد و خاطرنشان کرد: میزان صادرات این محصول در سال ۹۲، ۱۲ هزار و ۱۸۲ تن بوده که با افزایش ۱۰ درصدی در سال گذشته به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تن رسید و باعث افزایش نیم درصدی ارزش صادرات انار در سال ۹۳ شد.

حسن‌پور تولید انار در سال گذشته را ۹۹۰ هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: سطح زیر کشت انار در سال ۹۳، ۸۱ هزار و ۷۰۰ هکتار بود که ۶۸ هزار و ۶۰۰ هکتار آن بارور و ۱۳ هزار هکتار آن نهال بوده است.

وی میزان تولید انار در سال ۱۳۹۴ خورشیدی را یک میلیون و ۳۰ هزار تن برآورد کرد و یادآور شد: در تمامی استان‌ها به‌جز استان همدان، کشت و کار انار صورت می‌گیرد، اما مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده انار، فارس، مرکزی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی و قم هستند.

مدیر دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی مهم‌ترین ارقام تجاری انار که بیش از ۹۰ درصد صادرات را شامل می‌شوند، ملس ساوه، شیشه‌کپ فردوس، خزربردسکن، رباب نیریز، نادری بادرود، ملس یزدی، قجاق قم، اردستانی مه‌ولات و بجستانی اعلام کرد که مهم‌ترین خصوصیات این ارقام پوست قرمز و نسبتاً کلفت، دانه قرمز و مزه ملس و شیرین آنها است.

حسن‌پور از سرمازدگی به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی و عمده در باغ‌های انار یاد کرد و اظهار داشت: شیوع آفات و بیماری‌های مهمی نظیر کرم گلوگاه انار و ورود عوارض فیزیولوژیکی انار نظیر آفتاب‌سوختگی و ترکیدگی انار و سفید شدن دانه انار نیز از دیگر تهدات این محصول است.

وی از دیگر برنامه‌ها و اهداف باغبانی وزارت جهاد کشاورزی را برنامه اصلاح و احیا، تهیه نهال سالم، اصیل و استاندارد، کنترل آفات و بیماری‌ها و علف هرز، تغذیه، سلامت محصول، توسعه فعالیت‌های آب و خاک، مدیریت تنش‌های محیطی عنوان کرد و از توسعه تجارت محصول، شناسایی و بررسی سازگاری ارقام در مناطق انارخیز، مطالعه مکان‌یابی توسعه باغ‌های انار، حذف و جایگزینی باغ‌های قدیمی، تهیه نهال از ارقام اصلاح‌شده و توسعه مکانیزاسیون خبر داد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.