×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش بی‌سابقه کشت خشخاش در افغانستان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران، در سال جاری در این کشور ۱۸۳ هزار هکتار زمین خشخاش کشت شده، در حالی که این رقم در سال گذشته ۲۲۴ هزار هکتار بوده است.

مسئولان اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد این کاهش کشت خشخاش را از سال ۲۰۰۹ به این سو بی‌سابقه خوانده اند.

به اساس این گزارش، بیشترین کشت خشخاش از سوی کشاورزان در افغانستان در ولایات جنوبی و غربی این کشور صورت می‌گیرد. هلمند در جنوب افغانستان در صدر تولیدکنندگان خشخاش قرار دارد. ولایت بلخ که پیش از این عاری از کشت خشخاش شده بود، دوباره شامل ولایاتی شده که در آن خشخاش کشت می‌شود.

اکنون تنها ۱۴ ولایت افغانستان عاری از کشت خشخاش است.

به دنبال کاهش کشت خشخاش، تولید تریاک در این کشور نیز ۴۸ درصد حدود ۳۳۰۰ تن کاهش یافته است.

کاهش تولید تریاک سبب افزایش قیمت آن در بازارها شده است. در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل آمده که قیمت یک کیلو تریاک در سال جاری از ۱۳۱ دلار به ۱۷۰ دلار رسیده است.

سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر، در نشست اعلام این گزارش گفت که همکاری مردم با ادارات مبارزه با مواد مخدر دلیل کاهش کشت خشخاش در افغانستان بوده است.

در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل آمده است که تلفات انسانی در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان نیز در سال جاری کاهش یافته است. بر اساس معلومات این گزارش شمار تلفات انسانی در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۲ از ۱۴۳ نفر به پنج نفر کاهش یافته است.

هماهنگی بیشتر بین نهادهای دولتی موظف در مبارزه با مواد مخدر، دلیل این کاهش تلفات خوانده شده است.

دستاوردهای دولت در مبارزه با مواد مخدر

در گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل آمده که در دو سال گذشته بیش از ۱۲۸ هزار کیلوگرم مواد مخدر از سوی نیروهای امنیتی افغانستان کشف و ضبط شده است.

۸۱ درصد این مواد چرس/حشیش، ۳۲ درصد تریاک، ۲۵ درصد هیروئین و ۱۴ درصد آن مورفین بوده است.

به اساس این گزارش در سراسر افغانستان ۱۲۳ مرکز برای مداوای معتادین وجود دارد که بیشتر در شهرها متمرکز شده اند. این مرکزها ظرفیت مداوای ۱.۷ درصد معتادین این کشور را دارد.

از دولت افغانستان خواسته شده تا توجه بیشتر به افزایش امکانات برای مداوای معتادین به خصوص در روستاها و به خصوص معتادان زن کند.

خبر کاهش کشت خشخاش و تولید تریاک در افغانستان در حالی نشر می‌شود که در سال ۲۰۱۴ تولید تریاک در افغانستان ۱۷ درصد افزایش یافته بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.