×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

عکسهای دیدنی : جشن برداشت سماق!

جشن برداشت سماق در شهرستان هوراند

جنگل های ارسباران بعنوان یکی از اندوختگاه های زیست سپهر ثبت شده در یونسکو با ۱۲۰ گونه درختی و گیاهان دارویی ارزشمند بوده که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری را بر آن داشت تا با سیاستهای اجرایی به منظور کاهش فشار بهره برداران از جنگلهای ارسباران کاشت سماق را با مشارکت مردم در سرلوحه کارهای خود قرار دهد. به همین منظور زمان آغاز برداشت سماق با حضور بهره برداران و مسئولین استانی و کشوری، جشن گرفته می شود.

فریادخواه فرماندار هوراند با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم پدافند غیرعامل بحث منابع طبیعی و محیط زیست می باشد، افزود: در عصر حاضر وجود کارخانه های متعدد موجب آلودگی هوا می شود که عدم وجود کارخانه در این شهرستان فرصت خوبی است تا محیط زیست و منابع طبیعی سالمی که داریم قدرشان را بدانیم.

 فریاد خواه با اشاره به این که یکی از هسته های اصلی در سند تدبیر و توسعه شهرستان کاشت و تولید سماق پیش بینی شده، گفت: در این شهرستان پانصد هکتار بصورت خدادادی سماق وجود دارد ولی براساس سند توسعه با همکاری منابع طبیعی و مشارکت مردمی شش صد هکتار سماق کاری صورت پذیرفته و بعنوان یکی از کمیاب ترین و نادر ترین محصولات سالانه بیش از ۸۰  تن سماق تولید می شود.

وی با ذکر این که معنی لغوی واژه هوراند یعنی خدای زیبایها می باشد و این منطقه با داشتن طبیعت و آب و هوای بکر باعث شده تا سماق هوراند متمایز از سایر سماقها و لذت بخش باشد، افزود: سماق دارای ویژگیهای متعددی از جمله مقاومت در برابر سرما، گرما، کم آبی و عمر آن بیشتر از سایر محصولات بوده و هست.

در ادامه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی  با ذکر این که بهره برداری از محصولات فرعی جنگل هیچ منافاتی با حفظ منابع طبیعی ندارد، افزود: به همین منظور کاشت سماق را به لحاظ سازگاری با شرایط اکولوژیکی منطقه در اولویت قرار داده و امیدواریم با این روش ضمن حفظ و توسعه جنگل به اشتغال زایی و معیشت اهالی نیز کمک کرده باشیم.

فتحی پور نماینده مردم کلیبر و هوراند و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منابع طبیعی و منابع انسانی از شاخصهای رشد اقتصادی یک کشور محسوب می شوند، افزود: امروز به لطف خدا هم منابع طبیعی غنی داریم و هم ثروت غنی شده ولی باید آنرا قدر دانسته و مدیریت بهینه نموده و از هدر رفت انرژی ها جلوگیری نماییم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای  گفت: از آنجائیکه سماق هم خاصیت داروئی و هم خاصیت خوراکی دارد و در بهبود انواع بیماریها تاثیر گذار می باشد و با توجه به استعداد منطقه باید تلاش کرد تا نهادینه شده و سعی کنیم آنرا با فرآوری و بسته بندی  مناسب به سایر کشورها نیز صادر نماییم.

در ادامه مراسم  غیبی مدیر کل دفتر جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با خطاب به فتحی پور و با اعلام اینکه ۷/۱ درصد اعتبارات حاکمیتی در کشور به سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری برای حفاظت از جنگلها و مراتع تخصیص داده شده ، گفت: حفاظت و نگهداری از جنگل و مرتع نیازمند اعتبار بوده و نمی شود منتظر شد تا مراحل تصویب و تخصیص اعتبار صورت پذیرد تاکنون که پنج ماه از سال سپری شده جنگل نمی تواند صبر کند تا سازمان مدیریت اعتبار تخصیص دهد. اگر در کشور پلی ساخته نشود مشکلی پیش نمی آید ولی اگر اعتبار تخصیص ندهند جنگل و پوشش گیاهی خشک شده از بین می روند.

وی گفت: جناب فتحی پور از جنابعالی بعنوان رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انتظار داریم پیگیری نمایید تا به سازمانهای حاکمیتی اعتبار و پول به موقع تخصیص داده شود.

 غیبی با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی برنامه ای تنظیم شده که براساس آن ۱۰۰ هزار هکتار گیاه داروئی در کشور بکاریم، افزود: تا برنامه افق ایران ۱۴۰۴ قرار شده ۵۰۰ هزار هکتار گیاهان دارویی در مزارع کشت شود چرا که عملکرد گیاهان دارویی ۲ تا ۳ برابر گیاهان زراعی می باشد.

وی با بیان اینکه سیاست اجرایی سازمان جنگلها کار با مردم و برای مردم می باشد افزود: قرار شده ۵۵۰ هزار هکتار رویشگاه گیاهان داروئی هم اضافه نماییم مثل کاشت همین سماق که با مشارکت مردم انجام گرفته و درآمد آن به جیب مردم می رود.

مدیر کل دفتر جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه در کشور ۲۳۰۰ گونه گیاه داروئی داریم که می تواند تولید، فرآوری ، بسته بندی و صادر شود، افزود: این گیاهان هستند که اگر خداوند درد را آفریده درمان را هم توسط این گیاهان داده است در حال حاضر ۱۰% داروها در داروخانه های کشور را داروهای گیاهی تشکیل می دهند که قرار شده تا افق ایران ۱۴۰۴ این رقم به ۲۰% افزایش یابد.

در این مراسم از تعدادی بهره بردار که در اجرای طرح سماق کاری پیشقدم و فعالیت چشمگیری داشتند تقدیر بعمل آمد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.