×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هدر رفت برخی از ترکیبات دارویی گل محمدی با فراوری سنتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمدباقر رضایی افزود: متاسفانه در هنگام عرقگیری گل محمدی برخی از ترکیبات این گل به دلیل ناآگاهی دور ریخته می شود که دارای خواص دارویی است.

وی اظهار کرد:کارهای تحقیقاتی فراوانی در باره گل محمدی در کشور انجام شده اما استفاده چندانی از آنها نمی شود که این موضوع سبب از بین رفتن برخی از ترکیبات مفید این گیاه می شود.

رضایی با اشاره به اینکه روش فراوری از این گیاه غلط است، اظهار کرد: ترکیبی که از گل محمدی استخراج می شود اسانس نیست و حتی عرق مناسب هم از آن گرفته نمی شود.

وی بیان کرد: تعداد اندکی کارخانه پروسه تولید را پس از سال ها تلاش و پیگیری از برخی کشورها از جمله ترکیه وارد کرده اند و اغلب انسانس مناسب گل محمدی را نیز به این کشورها صادر می کنند.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران به کاشت دیم گل محمدی در برخی از استان های کشور اشاره کرد و گفت: کاشت دیم گل محمدی در حدود ۵ تا ۶ هزار هکتار از اراضی استان فارس انجام می شود.

** آلوده بودن بسیاری از اراضی کشاورزی به مواد شیمیایی

وی بر لزوم کاشت صحیح و استاندارد محصولات زراعی در کشور تاکید کرد و افزود: بسیاری از اراضی کشاورزی ما به مواد شیمیایی آلوده است و باید به سمت تولید محصولات ارگانیک برویم تا مردم با آرامش این محصولات را مصرف کنند.

رضایی، یکی از معضلات تولیدات کشاورزی را استفاده بی رویه از مواد شیمیایی اعلام کرد و گفت:تاکنون بیشتر گیاهان به خصوص دارویی از طبیعت برداشت می شدند، سالم و طبیعی بودند اما گیاهانی که کاشته می شوند به این معضل مبتلا هستند.

رییس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران اظهار کرد: علاوه بر زراعت، برداشت و نگهداری گیاهان دارویی از جمله گل محمدی باید با شیوه های علمی انجام گیرد.

حدود ۲۰ هزار هکتار اراضی کشور زیر کشت گل محمدی می رود اما با این همه محصولی جز گلاب در ایران تولید نمی شود.

ایران با تولید حدود دو میلیارد شاخه گل، هفدهمین تولیدکننده گل در جهان است و با تولید حدود ۳۰ هزار تن گل محمدی اولین تولیدکننده این نوع گل به شمار می رود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.