×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشف ۵۶۰ کیلوگرم آنغوزه غیرمجاز در استان کرمان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، ابوالقاسم حاتمی گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمان ۴۸ ساعت گذشته در سه عملیات جداگانه در شهرستان های راور و کرمان موفق به کشف ۵۶۰ کیلوگرم آنغوزه غیرمجاز و ۷۰ کیلوگرم بذر آنغوزه شد.

وی بیان کرد: در یکی از مناطق تابعه شهرستان راور که یکی از رویشگاه های اصلی گیاه آنغوزه محسوب می شود ماموران پاسگاه ویژه منابع طبیعی این شهرستان با اجرای یک برنامه عملیاتی چند روزه تعقیب و گریز موفق به کشف و ضبط ۶۰ کیلوگرم آنغوزه تلخ و ۷۰ کیلوگرم بذر آنغوزه شدند.

به گفته وی پنج نفر متهم نیز در این زمینه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سرپرست فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: با توجه به فصل برداشت از محصولات فرعی به ویژه شیره گیاهان آنغوزه و اشتراک از سطح مراتع استان و ارزش بالای محصول افراد سودجو از استان های همجوار به مراتع استان کرمان هجوم آورده و اقدام به برداشت غیرمجاز و قاچاق این محصولات می کنند.

وی از عموم مردم خواست در صورت مشاهده این گونه تخلفات مراتب را با شماره ۱۵۰۴ مرکز امداد جنگل و مرتع استان گزارش کنند.

حاتمی پیش از این در گفت و گو با ایرنا از بازداشت ۳۰ فرد سودجو طی سه ماه نخست سال جاری در زمینه برداشت غیرمجاز محصولات فرعی از عرصه های منابع طبیعی استان کرمان خبر داده بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان هم از پیش بینی برداشت ۱۰۰ تن آنغوزه در استان کرمان در سال جاری خبر داده و گفته است: آنغوزه یک گیاه دارویی بسیار ارزشمند صادراتی محسوب می شود و در داخل کشور به هیچ عنوان فرآوری روی آن انجام نمی شود.

آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان است که طول آن گاه به دو متر می رسد و این گیاه تولیدکننده آنغوزه به نام های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ و علفی و چند ساله است.

برای به دست آمدن شیره آنغوزه، بوته در انتهای ساقه بریده می شود و پس از هر بار تیغ زدن شیرابه آن برداشت می شود و این عمل در فصل برداشت ۲۰ بار تکرار و از هر بوته به طور متوسط هشتاد گرم صمغ برداشت می شود.

درمان اختلال های عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری های قلبی عروقی، کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه، برونشیت و یبوست از جمله خواص شناخته شده آنغوزه است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.