×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروسازی نوین به طب سنتی نیازمند است

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر غلامرضا امین افزود: از آنجایی که ما آموزه دانشگاهی را پیش از این در این زمینه نداشته ایم، طب جدید آنچنان آشنایی در این زمینه ندارد یا کمتر دارد، اما از وقتی که دانشکده های طب سنتی در دانشگاه های کشور باز شده اند، رویکرد تولید داروهایی با منشا گیاهی و آموزش هایی که در این زمینه در دانشگاه های مختلف انجام گرفته است موجب شد تا اطلاعات در این زمینه بیشتر شود.

وی گفت: اما هنوز در این زمینه در جایگاه ایده آل نیستیم و همچنان جای کار هست تا در آینده بتوانیم جایگاه اصلی طب سنتی را در ایران بسازیم.

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی دستیابی به طب سنتی را یک نیاز جهانی عنوان کرد و افزود: ایران در این زمینه مقداری غفلت کرده و از موضوع اصلی عقب افتاده است، ما هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا از قرن ۱۹ به بعد در جریان استفاده از داروهای نوین با منشا شیمیایی قرار گرفتیم و استفاده از داروهای طبیعی خودمان که تا قرن ۱۹ رواج داشت، آرام آرام کنار گذاشته شد و آن را فراموش کردیم.

وی گفت: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که نمی تواند طب سنتی را کنار بگذارد، البته نمی توان خدمات طب نوین را نادیده گرفت، اما در بسیاری از موارد طب نوین هم دچار مشکل شده است.

عضو شورای ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ادامه داد: وقتی به گذشته های دور باز می گردیم متوجه می شویم که دانشمندان پیشین با طب سنتی مسائل را به راحتی حل می کردند، در حالیکه امروزه طب نوین با آن دست به گریبان است و راه چاره ای برای آن پیدا نمی کند.

امین یکی از موضوعات مهم را مکتب کل نگر طب سنتی دانست و گفت: طب نوین ما امروزه در جزء وارد می شود برای مثال امروزه شما مستقیما به متخصص کلیه مراجعه می کنید، اما در مکتب کل نگر طب سنتی به این مسئله توجه می شود که در کل برای شما چه اتفاقی افتاده است که دچار این ضایعه و بیماری شده اید.

  1. سید علی طباطبایی

    خواهشاً استادانی که pharm. D نیستند راجع به داروسازی نوین فرمایش نکنند، ضمناً رویکرد تولید داروهایی با منشا گیاهی و آموزش های این زمینه هیچ ربطی به دانشکده های طب سنتی نداشت و از قبل در دپارتمان های فارماکوگنوزی در حال انجام بود، هدف از تاسیس رشته داروسازی سنتی که در هیچ جای دنیا وجود ندارد، ضربه زدن به داروسازی نوین و فارماکوگنوزی بوده و هست.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.