×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
یک‌سوم تیره‌های گیاهان ایران در هرباریوم پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی

دکتر علی سنبلی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، تعداد تیره های گیاهی در کشور را حدود ۱۵۰تیره اعلام کرد و افزود: ۴۴ تیره گیاهی در هرباریوم این پژوهشکده جمع آوری شده که تیره های نعناعیان، چتریان و کاسنی بیشترین تعداد گیاه دارویی و معطر را به خود اختصاص دادند.

وی بااشاره به اینکه تعدادنمونه های گیاهی در هرباریوم تخصصی به حدود ۲هزار نمونه رسیده است، اظهار کرد: از این تعداد، ۴۶۵ نمونه مربوط به تیره کاسنی، ۷۱۶ نمونه برای تیره نعناع و تیره چتریان ۱۴۷ نمونه را به خود اختصاص داده است.

سنبلی برلزوم جمع آوری سایر گونه های گیاهی بومی در این مجموعه تاکید کرد وگفت:تلاش برای جمع آوری سایر گونه های گیاهی ادامه دارد تا این مجموعه به عنوان یکی از مراکز مرجع در زمینه گیاهان دارویی و معطر کشور محسوب شود.

معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی به راه اندازی بانک های بذر و عصاره و اسانس در کنار هرباریوم تخصصی گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: تحقیق در زمینه خواص بیولوژیکی، فارماکولوژیکی و فیتوشیمیایی گیاهان دارویی نیازمند نگهداری یک نمونه هرباریومی از گیاه در این مجموعه است.

سنبلی، بیشترین گونه های گیاهی جمع آوری شده در هرباریوم را تیره نعناع اعلام کرد و گفت: این تیره شامل جنس های مختلف مانند نعناع، آویشن، مرزه، پونه و مریم گلی است و نمونه های فراوانی از این تیره گیاهی در این مکان جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه تیره گیاهی چتریان دارای اسانس هایی با ارزش اقتصادی بالا هستند، افزود: تیره چتریان تیره دیگری از گیاهان دارویی است که در این هرباریوم نگهداری می شوند. باریجه از جمله گیاهان دارویی مهم و از اقلام صادراتی این تیره هستند.

سنبلی تاکید کرد: یکی از وظایف اصلی و مهم متخصصان هرباریوم، شناسایی دقیق و علمی گونه گیاه است. از نگاه تخصصی گیاه شناسی، مشخص شدن گونه گیاه مهمترین اقدام برای استفاده های دارویی از یک گیاه در صنایع داروسازی است.

وی بر استفاده صحیح و مناسب از گیاهان دارویی درعرصه های طبیعی تاکید کردوگفت: چرای مفرط و بی رویه دام ها، بهره برداری نامناسب مردم و در نهایت تخریب مراتع سبب شده تا برخی از گیاهان دارویی در معرض خطر انقراض قرار گیرند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.